Debat

Vi har overskredet smertegrænsen

Debatindlæg om landets folkeskoler, og hvordan det hele er skredet fra hinanden.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Af Lucas Hansen, formand for Uafhængige Demokraters Ungdom www.udem.dk

  Flere og flere skoler skal spare mere og mere. Jeg læste en artikel med en skoleleder, som begyndte sådan her: ”Velkommen til et nyt skoleår - uden penge.” Jeg kan ikke se, at besparelser på Danmarks fremtid skal kunne give vækst. Det svækker blot elevernes faglighed. Skolerne har ikke ressourcer til at gøre læringen god nok. Der er ikke midler nok til en bred undervisning. Så snart man begynder at fyre lærere og opfordrer sine elever til at bruge pap og bruge bagsiden, fordi der ikke er penge nok til papir, så er grænsen krydset.  

Landet over står skolernes ansatte, forældre og elever tilbage med en trykket følelse. De ansatte skal være nervøse for en fyring, forældrene skal være nervøse for, at endnu en skole må lukke, eller at deres børn ikke lærer nok. Og eleverne, ja for ikke at sige vores fremtid, de står tilbage med svækkede kompetencer og en vis forvirring, som medfører en distræthed og dermed dårlig indlæring.  

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Det er ikke okay. Der er brug for et bredere udvalg og flere midler på skoleområdet. Der er brug for både boglige og praktiske fag, så vi både får uddannede, som har evner inden for boglige fag, men også inden for erhvervsfag. Der er brug for dygtige lærere, som ikke skal påvirkes af en nervøsitet, bare fordi en masse nedskæringer skal igennem. Hvis vi skal spare et sted, så kan vi måske begynde med at spare de steder, hvor der er plads til besparelser. Som f.eks. i asylsystemet, på jobcentrene, på mediestøtten og på fradragsordninger for store virksomheder. Vi kunne også genindføre millionærskatten til gavn for fælleskassen. Det går ikke, at vi har overskud til kortsigtede løsninger, mens Folketinget og nogle kommuner slet ikke tænker på fremtiden. Fremtiden er de elever, som sidder i dette øjeblik og ikke aner, hvad fremtiden bringer.  

Skolereformen bør tilbagerulles, så lærerne har mere tid og overskud til eleverne. Den har ikke rigtig ført noget godt med sig. Det giver jo ingen mening at gennemføre noget, som mange lærere og elever ikke trives med.

Jeg er selv 17 år, og det er blot ca. halvandet år siden, jeg selv dimitterede fra folkeskolen. Jeg kommer fra Holbæk Kommune, som virkelig er ramt. Jeg ved, hvordan folkeskolen fungerer efter nedskæringer, og jeg garanterer alle for, at det ikke er godt. Det er selvfølgelig ikke lige slemt rundt omkring. Men bl.a. Holbæk Kommune er hårdt ramt, og det ønsker jeg ikke, at flere skal udsættes for.  

Nu har vi hørt fra Annette Vilhelmsen (tidl. MF, SF), at skolereformen var aftalt spil mellem den tidligere regering med Helle Thorning i spidsen og Kommunernes Landsforening. Så ved vi, hvad den daværende røde blok indeholdte. Måske også den nuværende. Det viser blot, at lærerne ikke har nogen speciel betydning for de røde partier. Lidt pudsigt, når folkeskolelærere primært stemmer rødt.   Jeg mener, at noget af det vigtigste i Danmark er uddannelse af os unge borgere, som studerer på de forskellige økonomisk udsatte uddannelsesinstitutioner landet over. Vi skal først og fremmest forbedre de nuværende situationer rundt om i landet. Dernæst skal vi sikre os økonomi og fremgang på skolerne. Ellers går det hele ned. Vi skal have elever, som i fremtiden kan udføre de job, der bliver brug for, og det gælder alle funktioner i samfundet.

Jeg er ungdomsformand i Uafhængige Demokraters Ungdom. Jeg skriver på partiets vegne, når jeg skriver, at skolerne skal have flere midler, og ikke færre. For færre midler gør os ikke rustet bedre til fremtiden.   Uafhængige Demokrater er placeret på venstrefløjen, men selv om vi har ligheder, er der også forskelle i vores politiske programmer. En af vores forskelligheder er helt klart, at vi har fokus på lærere og elever. Det er både mit, men også Uafhængige Demokraters mål, at få vælgererklæringer nok til, at stille op meget snart, så vi kan komme ind som et nyt friskt pust på venstrefløjen og kæmpe for arbejderne, lærerne og ikke mindst skolerne landet over. Så nu kan lærerne endelig stemme rødt, og samtidig være sikre på et parti, som bakker op om dem som faggruppe. Det er tid til at rette op på fortidens fejl. For vi nærmer os ikke smertegrænsen. Vi har overskredet den.

Powered by Labrador CMS