Anmeldelse

Sofie finder guld i Myanmar

Om børns rettigheder, sundhed og trivsel

Børns rettigheder eksemplificeres gennem dette materiale om levevilkår i Myanmar og giver samtidig elever på mellemtrinnet en første indføring i den aktuelle etniske udrensning i landet.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

”Sofie finder guld i Myanmar – det gyldne land” består af en elevbog, en film, en lærervejledning, hjemmeside og en app om at skaffe rent drikkevand. Sofie, der er kendt fra DR Ultra, har for Unicef rejst rundt i den vestlige del af landet for at researche til indholdet, der med hovedvægt på Børnekonventionen og børns rettigheder kommer omkring levevilkår i et af verdens fattigste lande.

Fakta:

Titel: Sofie finder guld i Myanmar

Sider: 54

Forlag: Unicef

Elevhæftet, illustreret med kort, faktabokse og fotos, giver et positivt billede af børn i Myanmar og deres livsbetingelser, samtidig med at den mangeårige konflikt mellem de talrige befolkningsgrupper anskueliggøres gennem et besøg i en flygtningelejr for internt fordrevne muslimer. Der er også præsentationer af to danske børn og deres umiddelbare forhold til rettigheder, hvilket sætter tankerne i gang og giver gode identifikationsmuligheder.

Filmen følger nogle af børnene fra elevhæftet. På sofieimyanmar.dk er der adgang til et fyldigt og funktionelt billedarkiv, råmaterialet til filmen, en række elevopgaver med fyldestgørende vejledninger til brug af digitale redskaber fra SkoleTube, elevhæftet som bladrebog med tekstoplæsning og en kort lærervejledning med blandt andet baggrundsviden om landet. Elevhæftet kan også rekvireres i analog version uden omkostninger via hjemmesiden.

De lettilgængelige tekster henvender sig til læseren som ligemand. Fotos i både elevhæfte og billedarkiv er vedkommende og af høj kvalitet, men mangler desværre billedtekster, som kan gøre det lettere for eleverne nøjere at aflæse indholdet. Et kort over Myanmar medtager nabolandene og de fleste stednavne nævnt i materialet. Dog peger en pil fejlagtigt på, at den besøgte provins, Rakine, ligger midt ude i Bengalske Bugt.

Unicefs egen rolle og aktivitet i både Myanmar og andre lande omtales og fremhæves mange steder i materialet, men da målgruppen næppe endnu har stor erfaring med NGO-arbejde, bør dette efter min mening suppleres med informationer om andre organisationers arbejde i både Myanmar og andre lande for at give eleverne en grundlæggende indføring i andre organisationers arbejde.

Flygtningekatastrofen i Myanmar gør dette materiales tema aktuelt at inddrage på de mellemste klassetrin. Mere end en halv million blandt landets etniske minoriteter er siden august tvunget på flugt til nabolandet Bangladesh.

”Sofie finder guld i Myanmar” kan inddrages i mange sammenhænge og er oplagt til at skubbe på kompetenceområdet ”Sundhed og trivsel” i det obligatoriske emne sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab. Af tidsmæssige årsager sættes forløbet nok bedst i spil i et fagsamarbejde med for eksempel dansk og natur/teknologi – eller det kan anvendes i et projektforløb eller en temauge.