Debat
0   0

Alkohol, tabu og det rene menneske

Efter skolestarten er der hvert år debat om de unges alkohol forbrug. Alkohol er et tabu i mange familier og, jeg ser her nærmere hvad et tabu er og hvad konsekvenserne af tabuiseringen, af alkohol kan være.

Alle familier kender det. Hver gang der er familiefest går det lidt galt, og stive onkel Egon bliver for fuld. Han begynder at sige upassende ting. Nogle griner af det og andre, bliver pineligt berørt. Dagen efter bliver der ikke talt meget om det. Onkel Egon kan sagtens være højt uddannet og meget social velfungerende, især i starten af sin brandert.

Jeg har det personligt meget tæt på. Min storebror er alkoholiker full time, og misbruget virker nærmest invaliderende. Min far var den klassiske akademiker med et meget stort forbrug af alkohol. Konsekvenserne af min fars alkohol forbrug er store, og som søn er det tydeligt for mig at alkoholen altid har stået mellem mig og min far.

Artiklen fortsætter under banneret

Jeg tror, næsten alle har et familiemedlem i denne her lille fortælling, eller noget der ligner.

At alkoholisme er et tabu i mange familier og sundhedsstyrelsen skriver da også at:

50 pct. af børnene har allerede i barnealderen forskellige grader af vanskeligheder

33 pct. af de børn, der vokser op i en familie med alkoholproblemer, udvikler selv et alkoholproblem som voksne

Tabu betyder i hverdags sprog ”det vi ikke taler om”, men det har historisk også nogle mere vidt rækkende betydninger. Røverhistorien om begrebet stammer fra kaptajn James Cook der i 1777 besøger Tonga og bruger begrebet tabu i betydningen ”det vi ikke taler om” Men det kan også betyde ”det, der ikke skete”. De offerritualer som høvdingene på Tonga afholdt blev kaldt "Tabu". Ingen andre end høvdingene måtte se, høre eller vide, hvad der foregik ved disse ritualer. Og selv om nogle måske havde brudt disse regler, og smugkigget, så var der en straf forbundet med vide, hvad der foregik på ceremonierne. Her var altså ikke kun straf for at tale om det, men også for at have set det eller blot vide, hvad der skete.

Her betyder tabu altså, at noget slet ikke er sket. I forhold til alkohol kan det have store konsekvenser. Hvordan kan vi gøre noget, ved noget der ikke er sket?

Inden for psykologien er der teorier om at tabu handler om renhed og urenhed. Klassiske eksempler på tabu er ting eller fænomener, vi betragter som urene fx menstruation, sæd, lort osv. ligesom liderlighed, løgne og misundelse heller ikke er noget, vi er vilde med at tale om.  Dette skal ses i forhold til de klassiske kristne dyder i form af fysisk renhed. Også værdier som ærlighed og medmenneskelighed….

Der er en norm om at det rene gode menneske, ikke drikker sig fuld, for så er man ikke sig selv mere. På den måde er alkohol urent, og ikke noget vi taler om i familien, for stive onkel er ”i virkeligheden” ren og god, når blot han ikke drikker. Vi tabuiserer alkoholen, fordi den er uren og fjerner mennesket fra dens rene og gode kerne.

Det alkohol tabu som mange børn vokser op med, er med til at de får et urealistisk og skønmalet forhold til alkohol. Når teenagerne skal til fest, er alkohol en del af det, og de har ikke fået respekten for alkohol med sig.

Problemet der ligger nedenunder er at euforiserende stoffer er sjove, og vil altid været en del at den menneskelige kultur i en eller anden form. Derfor nytter tabuiseringen heller ikke, og jeg snakker da også åbent om, at jeg havde det virkelig sjovt i fredags, og var rimelig fuld. Men jeg taler også om min fars og min storebrors alkoholisme. Pointen er at tabuet også betyder, at vi voksne heller ikke kan tale om, hvor sjovt det også kan være at drikke, uden at blive hykleriske, over for de unge, når vi siger, at de ikke må drikke.

Men der er jo en pris at betale for alkohol. For nogen er det bare tømmermænd, for andre er det afhængighed både fysisk og mentalt. Det er vi nødt til at italesætte, samtidige med at vi må være ærlige, og sige at det også kan være rigtig sjovt at drikke sig fuld. Det kan vi netop sige, hvis vi også er ærlige i forhold til dem, der har problemer med alkohol. På den måde lærer de unge tidligt, at have respekt for alkohol, og måske kan de indre styre det druk, de møder. Hvilket vil sige, at de selv ved, hvornår de skal passe på og være opmærksom på, hvad der sker med dem.

Mennesket er i min optik lige så liderligt, forløjet og grådigt, som det er godt, sandt og givende, det må vi være ærlige omkring, og lære de unge at håndtere deres lyst til at drikke sig fulde og miste kontrollen.  

Derfor må vi bryde med alkoholtabuet og ideen om det ”rene menneske” i familierne og fortælle hvorfor stive onkel Egon bliver pinlig.

 

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Ernæring og sundhedsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for madkundskab, sundhed og ernæring. I samarbejde med Foreningen for madkundskab.

 

Læs mere om de faglige netværk
4.108 andre er allerede tilmeldt
Gør os klogere

Er du madkundskabslærer? Og vil du hjælpe os med at blive klogere på faget?

Besvar spørgeskemaet