"Det store problem med billedkunstfaget er jo, at der er ringe politisk opmærksomhed, det er relativt svagt funderet i skolens interne magtspil". Sådan lød det blandt andet fra rektor på professionshøjskolen Metropol og formand for danske professionshøjskoler Stefan Hermann.

Rektorformand: Efteruddannelse i billedkunst kræver stærke alliancer

Det kræver efterspørgsel, hvis professionshøjskolerne skal udbyde efteruddannelse til billedkunstlærerne. Derfor bør billedkunstlærere på tværs af skoler og kommuner skabe alliancer, lyder det fra formand for Danske Professionshøjskoler Stefan Hermann.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvad er argumentet for, at der er brug for de praksisk-musiske fag i undervisningen? Det spørgsmål blev vendt på en konference i Sønderborg, som blandt andre Levende Musik i Skolen og Skolelederforeningen stod bag.

Rektor på professionshøjskolen Metropol og formand for Danske Professionshøjskoler Stefan Hermann kunne ikke give et klart svar, men sagde, at der er brug for en større analyse.

Det provokerede næstformanden for danske billedkunstlærere Susanne Skou.

"Set fra de danske billedkunstlæreres synspunkt, har billedkunst i skolen det ikke særlig godt i øjeblikket", sagde hun og efterlyste efteruddannelse til billedkunstlærere.   

Norge vil styrke de praktiske og æstetiske fag i skolen

"Vi har en voldsom mangel på efteruddannelse. Jeg har selv måtte til Norge for at tage min efteruddannelse, sådan at jeg er i stand til at forsøge på analytisk vis at legitimere faget i skolen. Det er et problem, at vi ikke kan få noget efter uddannelse", sagde hun og spurgte rektorformanden:  

"Er der tanker omkring at få oprette noget efteruddannelse igen? Det blev nedlagt i 2002".

Ringe politisk opmærksomhed på faget

Stefan Hermann gav Susanne Skou ret i, at billedkunst er et presset fag i skolen.

"Det store problem med billedkunstfaget er jo, at der er ringe politisk opmærksomhed, det er relativt svagt funderet i skolens interne magtspil. Der er ingen eksamen. Det har lille volumen og ingen historiske alliancer i forhold til andre faggrupper".

Inspiration til anderledes kunstundervisning

Han opfordrede til, at billedkunstlærerne bygger flere alliancer for på den måde at skaffe kursister nok til, at professionshøjskolerne igen kan udbyde efteruddannelse i billedkunst.

"Der er faktisk mange efter-/videreuddannelsespenge i spil, men vi er måske ved at tabe den grundlæggende produktionskultur. Lige om lidt hvis der ikke er nogen efterspørgsel derude, hvorfor skulle professionshøjskolerne så oprette udbud?", sagde Stefan Hermann og fortsatte:

"Hvis der ikke er nogen, der opretter udbuddene, så skal man til Norge. Hvilket sikkert også er glimrende. Jeg skulle mene, at der er mulighed for at få efteruddannelse, men det kræver stærke alliancer på tværs af mange skoler og på tværs af mange kommuner for at få noget volumen i det, og så kræver det skolepolitisk ophæng, og at ledelsen står inde for det, ellers tror jeg, at det er meget, meget svært at få penge".