Debat
0   3

Madmyter

I dagens blogindlæg vil jeg slå en krølle om kostforvirrede børn, og hvordan man som lærer kan danne eleverne til at blive kritiske refleksive borgere.

For hvor skal lærerne søge viden og information om de myter, som eleverne konfronterer lærerne med. Den ene dag er det, at nutella fremkalder kræft (BT sept 2016). Den næste dag er det, at kød er mere usundt end cigaretter (fra dokumentaren ”What the Health”).

Begge myter er eksempler på unuancerede budskaber, hvor information bliver forvredet i nyhedsstrømmen for at skabe overskrifter og sælge aviser – og film.

Artiklen fortsætter under banneret

Dilemmaet er, hvor skal læreren finde det rigtige svar uden at bruge uanede mængder af tid på videnskabelige databaser eller finde ud af, hvem afsenderen af myten er og hvor god en kilde denne person er - Og det svar har jeg desværre ikke.

Men lærerne skal jo netop heller ikke svare på alle disse myter, men spørge nysgerrigt ind og være med til at danne eleverne til kritiske refleksive borgere. ”Hvor har du hørt det henne?”, ”Hvad tænker du det betyder?”, ”Hvordan passer det ind i din dagligdag?”.

Eksempelvis kunne eleven selv google myten, finde afsendere, se i Danmarks statistik. I forhold til myten om at kød er mere usundt end cigaretter, kan eleven finde forskellige blogindlæg, der henviser til WHOs kræftforskningsafdeling, IARC. En del af blogindlæggene afviser påstanden om at kød er mere usundt end cigaretter.

”Cigaretrygning er dermed i omegnen af 80 til 170 gange så kræftfremkaldende for den enkelte som forarbejdet kød” (Morten Elsøe, 2017, www.mortenelsoe.com/blog/whatthehealth)

Så kan eleven finde WHOs rapport frem og tjekke tallene der – her skal eleven dog hjælpes med at læse rapporterne, men allerede fra blogindlæggene vil eleven være i stand til at forholde sig lidt mere kritisk og ikke blot tage påstanden om, at kød er mere usundt end cigaretter til sig.

I forhold til nutella kan eleven undersøge, hvad der skulle forårsage kræften og finder frem til palmeolie (som EFSA (european food safety agency) skriver kan være potentielt kræftfremkaldende). Ud over det kun er potentielt kræftfremkaldende, så kan eleven også kigge på, hvor man får palmeolie fra. Det findes for eksempel i blandingsproduktet Bakkedal og i mange andre hverdagsprodukter. Og så kan eleven reflektere over mængder, og hvor den største kilde til palmeolie er. Hvis eleven spiser meget nutella hver dag, så skal eleven ikke stoppe med at spise nutella på grund af palmeolien og en potentiel skadelig effekt, men lige så meget fordi der findes meget energi og sukker i nutella. Måske finder eleven også frem til at der er bæredygtighedsproblematikker i forhold til palmeolie, da der fældes meget regnskov for at dyrke palmeolie, men det er en hel ny problematik der så skal undersøges… og sådan vil det ofte ende.

Einstein A: “The more I learn, the more I realize how much I don't know.”


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Klag
Kommentaren er slettet

LÆS OGSÅ

Ernæring og sundhedsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for madkundskab, sundhed og ernæring. I samarbejde med Foreningen for madkundskab.

 

Læs mere om de faglige netværk
4.108 andre er allerede tilmeldt
Gør os klogere

Er du madkundskabslærer? Og vil du hjælpe os med at blive klogere på faget?

Besvar spørgeskemaet