Blog
0   27

Skal vi lave noget sjovt i dag?

Abonner på nyt om Folkeskolens engelskrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Vi lever i en verden, hvor vi er blevet vant til altid at have underholdning indenfor rækkevidde. Det betyder, at mange – især børn og unge – ikke kender til det at kede sig. Men skal skolen også være et sted med konstant underholdning?

Billede fra flickr.com

Jeg har tre engelskhold, alle i udskolingen. Og der er noget, jeg har bemærket, og som faktisk irriterer mig lidt. Når jeg kommer ind i klasselokalet til undervisning, bliver jeg ofte mødt af især ét spørgsmål fra mine elever: ”Skal vi lave noget sjovt i dag?”

Jeg synes faktisk, at jeg prøver at lave min undervisning varieret og spændende, sådan overvejende set. Jeg veksler mellem mange forskellige aktiviteter, og jeg er også fuldt bevidst om, at fx grammatik sagtens kan trænes gennem alverdens spil og lege, og jeg har efterhånden også opbygget mig et godt repertoire af den slags aktiviteter. Men! Det er ikke altid, at jeg synes, det er oplagt med leg eller spil i engelskundervisningen. Der er også såkaldte kedelige lektioner, som i min verden også er en del af det at lære.     

Læring kan og skal ikke altid være sjov

Artiklen fortsætter under banneret

Jeg tror, vi er havnet i en tidsalder, hvor børn og unge mennesker forventer konstant underholdning. Også når de lærer. Og det er i min optik et kæmpe problem, for nok kan undervisning og læring være varieret, spændende, ja ’sjov’ om man vil, men det kan den altså ikke altid.  Jeg tror på, at vi som samfund skal lære vores børn og unge mennesker, at livet også indeholder møghamrende kedelige og rutineprægede opgaver, som aldrig kan og skal være sjove. Når man skal lære noget nyt, og det skal automatiseres, kræver det ofte, at man gør det samme igen og igen, og det er sjældent hverken sjovt eller spændende i længden. Men det er nødvendigt.

Som engelsklærer er det min opgave at lære eleverne at tale, skrive og forstå engelsk, og jeg synes selv, at jeg gør forholdsvist meget for, at det ikke skal blive det kedeligste i verden, hver gang. Læring bør være en leg, siges det, og bevares, det er jo ikke, fordi man kan være decideret uenig i det. Men ind i mellem er læring altså også bare… kedeligt. Præcis lige som livet.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Engelsknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Sproglærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.602 andre er allerede tilmeldt