Anmeldelse

Eselsohr

Æselspark til "Eselsohr"? Nej!

Gyldendals nyeste satsning på frilæsningsområdet i tysk, ”Eselsohr”, tegner til at blive et fornuftigt og sikkert indspark til tyskundervisningen i folkeskolens ældste klasser.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Konceptet, der består af en række fakta- og fiktionsfrilæsningsbøger samt tilhørende oplæsning og onlineopgaver, virker umiddelbart godt og kan være med til at højne frilæsningen. Indtil videre findes der dog kun fem frilæsningsbøger, hvoraf jeg har haft mulighed for at læse de fire. På eselsohr.gyldendal.dk findes der i skrivende stund kun opgaver til en enkelt af de fem bøger. Til gengæld bærer opgaverne præg af grundighed og er opbygget omkring opgaver før, under og efter læsningen. Hvis dette er retningen, som det må formodes, kan "Eselsohr"-bøgerne, når der vel at mærke kommer flere forskellige af dem, sammen med den tilhørende webside blive en succes.

Fakta:

Titel: Eselsohr

Pris: 123,95

Sider: 35

Serie: Eselsohr

Type: Lena, die spürnase

Forlag: Gyldendal

Pris: 123,75

Sider: 36

Type: Der Überfall

Pris: 123,75

Sider: 36

Type: Der Neue Bruder

Pris: 123,75

Sider: 48

Type: Berlin

Fiktionsbøgerne er skrevet i et enkelt sprog, fortrinsvis helsætninger, men stadig et varieret ordforråd. Derfor er alle bøgerne også rigt gloseret nederst på hver side. I "Der neue Bruder" af Annette Weber, hvor to unge i en sammenbragt familie forelsker sig, er temaerne: teenagekærlighed, skilsmissebørn og -familier. Mens der i "Der Überfall" af samme forfatter tages fat i andre ungdomstemaer såsom unge, gruppepres, alkohol, kriminalitet med mere. I bogen er synsvinklen lagt hos medløberen, der befinder sig i en gruppe af unge, der lever et liv på kanten. Begge bøger passer efter min vurdering, som angivet af forlaget, til elever med tre-fire års tyskundervisning bag sig.

"Lena, die Spürnase" af William Flowe og Lars Nonn er titlen på en bog rettet mod elever med to-tre års tyskundervisning. Den synes umiddelbart for svær og ikke sprogligt meget anderledes end de to føromtalte frilæsningsbøger. Jeg afprøvede den på en dygtig 7.-klasseelev, og dommen var klar: ”Den er for svær”. Sætningerne er ikke lange, til gengæld er ordvalget så varieret, at det bliver for vanskeligt at tage ind.

Elise Burmeisters faktabog "Berlin" er til gengæld en gave for enhver elev fra 9.-10. klasse, der skal arbejde med den tyske hovedstad. Bogen gør Berlin letforståelig og fordøjelig, også når det gælder historiske områder. Let at gå til og forstå på egen hånd - kort sagt en bog, som jeg vil glæde mig til at præsentere for min 9. klasse.

Så nej, Gyldendal fortjener ikke et kritisk æselspark for sit nye frilæsningskoncept, men derimod et kærligt klap på hovedet for at være kommet godt fra start og så lige et lille spark bagi for at få flere bøger og opgaver på eselsohr.gyldendal.dk, så vi tysklærere får lyst til at komme i gang med at bruge det.