Blog
0   6

Kuglebaner

Abonner på nyt om H&D-blokken i dit personlige nyhedsbrev.


Det legende og eksperimenterede element er omdrejningspunktet for denne opgave, hvor eleverne arbejder i grupper i en konkurrence om at fremstille den sjoveste kuglebane.

Kuglebaner

Det legende og eksperimenterede element er omdrejningspunktet for denne opgave, hvor eleverne arbejder i grupper i en konkurrence om at fremstille den sjoveste kuglebane.

Artiklen fortsætter under banneret

Alle grupper bevæbnes med én limpistol, og derudover en stor træplade fx en spånplade 60 x 100 cm med en 5 cm kant rundt om.

Opgaven er at lave den sjoveste kuglebane – hvor kuglen er så lang tid undervejs som mulig.

Kuglen kan være en glaskugle eller en stålkugle fra et kugleleje fx 16 mm. Kuglebanerne stilles en anelse skrå – eller der laves fødder til dem.

Jeg har på forhånd savet lister i tynd krydsfinér, masonit osv. Herudover gerne nogle strimler af metal, plexiglas eller lign. Desuden underlige rester, dimser, toiletrullerør, garn mm. Eleverne lærer at nogle af materialerne kan bøjes og dermed kan man få forskellige virkninger. Først maler de dog pladen – evt. kan de vælge et tema –  f.eks.”nat.” De starter også med at tegne forløb på papir, så de har en idé om hvordan de skal gøre.

Inden vi overhovedet går i gang med det praktiske, har de set filmen ”Der lauf der dinge” En halv times fantastisk leg med ting lavet af to østrigske kunstnere. Søg på You Tube. Storm P er også oplagt at introducere inden, eller søg på Rube Goldberg Machine evt. beeropener.  Musikvideoen med "OK Go:" This too shall Pass, er også oplagt, selvom eleverne selvfølgelig ikke kan lave så vilde ting.

Når de skal i gang skal de lige introduceres til limpistoler, hvis ikke de kender dem.

Eleverne finder hurtigt ud af at ”raspe” riller i træbanerne eller lave vejbump så de vinder lidt tid og der kommer lidt lyd på.

Jeg har lavet mit eget pointsystem: Når vi konkurrerer til sidst tager vi tid på banerne. Hvis en kugle er 10 sekunder om at rulle gennem banen får den det halve i point– altså 5 point. Når alle kuglebanerne er afprøvet stiller eleverne sig foran den sjoveste bane. Hver elev har således ét point. Det lægges sammen og så sikrer jeg at det både er tid og kreativitet som belønnes.

Pladerne til projektet kan genbruges fx efter endt udstilling.

Ideen her er langtfra ny – men der kommer nye folk til – og derfor gentager jeg ideen. God fornøjelse - lad kuglerne rulle.

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Håndværk og designnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Foreningen for håndværk og design.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
4.088 andre er allerede tilmeldt