Bogserien Undervisning og Læring er på BFI-listen, men det er ikke alle forskningsudgivelser, der passer ind i serie-formatet.

Pædagogik-forlag kæmper for plads på forskningsliste

Forlaget Dafolo kæmper med Uddannelses- og Forskningsministeriet om at komme på en prestigefyldt forskningsliste, der udløser økonomisk bonus. Det er blandt andet et spørgsmål om at få ny pædagogisk forskning ud til lærerne.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Forlaget Dafolo vil gerne formidle pædagogisk forskning til lærere, pædagoger, skoleledere og studerende. De vil gerne have forskere til udgive formidlende bøger hos dem. Men forskere vil helst udgive bøger hos forlag, der står på den såkaldte Den Bibliometriske Forskningsindikator-liste, også kaldet BFI-listen eller autoritetslisten. Og det gør Dafolo som forlag ikke, selv om to af forlagets bogserier og et tidsskrift gør.

Den Bibliometriske Forskningsindikator-liste er en liste over tidsskrifter, bogserier og forlag, som administreres af Fagligt Udvalg i Uddannelses- og Forskningsministeriet. Når en forsker udgiver en bog eller en artikel i en et tidsskrift, en bogserie eller hos et forlag på BFI-listen, udløser det penge til forskerens universitet. Det gør det ikke, hvis forskeren udgiver andre steder. Derfor har forlag, som står på listen, en fordel i forhold til at tiltrække forskere som forfattere.

På vej til næste level 

Dafolo: Systemet er præget at tilfældigheder

Det er en fordel, Dafolo også gerne vil have. Og faktisk havde, ind til forlaget for nogle år siden blev slettet fra listen i forbindelse med en revision af kriterierne. Siden da harDafolo flere gange søgt om at blive genoptaget på BFI-listen og hver gang fået afslag. Senest her i slutningen af september.

"Vi fik dengang at vide at vi var blevet slettet fra listen, fordi vores retningslinjer for fagfælleproces ikke fremgik af vores hjemmeside. Men det gjorde de altså. Samtidig var Kroghs forlag -et af vores underforlag - på listen, på trods af at det var blevet lukket", siger forlagschef i Dafolo, Peter Andersen.

"Det er vores oplevelse, at den liste bliver administreret meget tilfældigt. I vores sidste afslag har vi fået den begrundelse, at vores udgivelser ikke er forskningspublikationer, hvilket vil sige publikationer, hvori forskningsresultater præsenteres for første gang. Men hvilke andre danske forlag lever op til disse strenge krav om publikationer, hvori forskningsresultater præsenteres for første gang?"

Fagligt udvalg: Dafolo lever ikke op til kriterierne

I en mail til Dafolo begrunder Fagligt Udvalg afslaget med, at "Dafolo ikke udgiver forskningspublikationer i henhold til definitionen i 'Retningslinjer for forskningsregistrering til Den Bibliometriske Forskningsindikator' version 1.1, afsnit 2" og at "Fagfællebedømmelsen på Dafolo fokuserer på salgbarhed og ikke videnskabelighed".

Overfor folkeskolen.dk uddyber Jens Storm, kontorchef for BFI-sekretariatet i Styrelsen for Forskning og Uddannelse, i en mail:

"Formålet med Den Bibliometriske Forskningsindikator (BFI) er at måle universiteternes produktion i form af forskningspublikationer. Det er Fagligt Udvalg, som varetager arbejdet med de faglige problemstillinger i indikatoren, der har vurderet, at Dafolo Forlag ikke udgiver forskningspublikationer i henhold til BFI's definition heraf. Derudover fokuserer forlagets fagfællebedømmelse på salgbarhed og ikke på videnskabelighed. Fagligt Udvalg har truffet beslutningen om at afvise forlagets ønske om optagelse på BFI-listen for forlag på baggrund af det materiale, som Dafolo selv har fremsendt til Fagligt Udvalgs behandling og på baggrund af standardinformation om forlaget, som BFI-sekretariatet har indhentet."

I øvrigt henviser han til BFI's hjemmeside for yderligere information om BFI's organisationsstruktur og regler. Forlagschef Peter Andersens anklager om tilfældigheder i sagsbehandlingen forholder han sig ikke til.

Forskere vælger andre forlag

Dafolo har et tidsskrift og to bogserier på listen. Men forlaget kan ikke blot udgive alle bøger som en del af de serier, forklarer Peter Andersen.

"Hvis det for eksempel handler om dagtilbud, så hører det ikke til i bogserien 'Undervisning og læring'. Så skal det puttes ind i serien 'Det ved vi om…', hvis det skal udløse point til forskeren bag. Men den serie har et fast format på 48 sider, så hvis forskeren gerne vil skrive længere og have point for det, må han gå til et andet forlag" siger forlagschefen og tilføjer, at lige præcis det faktisk er sket et par gange.

Forsøger igen

Selv om Dafolo endnu en gang er blevet nægtet optagelse på BFI-listen, har Peter Andersen tænkt sig at blive ved med at forsøge.

"Vi mener faktisk, at sagen har en vigtig principiel dimension, som rækker ud over vores forlag. Det handler om at man politisk har etableret et system, der belønner forskere for at skrive til andre forskere, i stedet for til dem, der skal bruge forskningen i praksis. Og det på trods af en erklæret politisk målsætning om at ny pædagogisk forskning skal ud til lærerne. I undervisningsministeriets videnspredningsrapport fra sidste år, blev lige præcis Dafolo fremhævet - i øvrigt sammen med Folkeskolen - for at være et at de steder, hvor lærerne orienterer sig om den nyeste forskning. Så er det da absurd, at forskere ikke bliver belønnet for at udgive hos os."

Ny undersøgelse: Skoleforskningen kommer ikke ud til lærerne