Katharina Brammer, Anna Halberg og Nanna Mejlgaard er enige om, at det er godt, at der udkommer en bog om lockouten.

Lærer om ny bog: "Man får lige et stik af, hvor forfærdeligt det var"

For en ny lærer, der blev uddannet sidste år, er det en kæmpe overraskelse, at at overenskomstforhandlinger og lockout i 2013 var aftalt spil. Folkeskolen.dk har mødt to erfarne og en nyuddannet lærer til lockout-snak på Langelinieskolen.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Søren og Mette i benlås" - det hedder en bog, som udkommer i næste uge. Her sætter daværende minister Annette Vilhelmsen og formand for Dansk Folkeparti Kristian Thulesen Dahl ord på, at regeringen havde planlagt lockout og lovindgreb længe før lærernes overenskomstforhandlinger i 2013. I går aftes ramte overskrifterne fra bogen medierne og tre lærere fra Langelinieskolen på Østerbro i København. I dag har de snakket om bogens budskab på skolen:

Ny bog dokumenterer: Regeringen besluttede lockouten

"Det kommer ikke bag på mig, men det er godt, at det bliver optrevlet", siger Anna Halberg (54), som har været lærer i 20 år. Hun sidder på lærerværelset, og kollega Katharina Brammer (43) ser på hende og ryster på hovedet. "Jeg tror ikke, det bliver optrevlet", siger hun og fortsætter:

"Man får lige et stik af, hvor forfærdeligt, det var. Men det vil ikke for alvor komme frem".

Anna Halberg er enig. "Jeg følte mig fuldstændig kørt over og gør det stadigvæk. Jeg følte, der manglede tillid til, at jeg gjorde mit arbejde. Jeg er jo sådan en lærer, der brænder for det. Jeg øver mig stadig på at lade være med at brænde så meget".

Nanna Mejlgaard (26) blev færdig som lærer sidste år og har arbejdet på Langelinieskolen siden januar.

"Det er anderledes for mig, for jeg var jo ikke midt i kampens hede. Jeg blev overrasket over her i frikvarteret, at det var aftalt spil. Der var jo ikke så meget at rafle om", siger hun.

"Mit lærerliv har jo kun eksisteret inden for de rammer, der er. Måske har det været bedre før, men det har jeg ikke prøvet, og som ny lærer prøver jeg at udnytte de rammer, der er. Jeg har brug for timerne på skolen, for jeg skal stadig finde ud af printeren og alt muligt. Men vi har ikke fuld tilstedeværelse - vi har fem timer, som vi selv kan planlægge og jeg har masser at lave, når jeg kommer hjem", siger hun.

"Nej, vi har ikke fuld tilstedeværelse nu, men det havde vi", siger Anne Halberg og hentyder til, at det først var sidste år, at lærerne i København har fået en lokal aftale som giver mere fleksibilitet.  

Forsker: Arbejdsgiverne bør ikke gentage fejlen fra 2013

Håber på mere tid til forberedelse

Alle tre lærere håber, at bogen kan være med til at lægge pres på de forhandlinger om lærernes overenskomst, der snart begynder. Mere tid til forberedelse og samarbejde står allerøverst på listen over ønsker til at et bedre arbejdsliv.

"Jeg kunne i den grad mærke de ekstra lektioner, vi fik. Det betyder mindre forberedelse, og det betyder, at jeg må gå på kompromis med, hvad god undervisning er", siger Katharina Brammer. "Jeg er ikke sikker på, at de flere timer er gode for eleverne, for vi har ikke tid til at forberede dem. De får bare mere af det samme. Hvis målene i skolereformen skal nås, så skal man have mere tid til at arbejde sammen med kolleger og pædagoger".

Anna Halberg er enig. "Den manglende forberedelsestid er ødelæggende for folkeskolen", siger hun.

Også Nanna Mejlgaard oplever, at det er svært at leve op til intentionerne i skolereformen.

"Jeg fik en forældremail, hvor der blev spurgt, om jeg huskede at implementere bevægelse i undervisningen. Nej, det husker jeg ikke. For det tager lang tid at planlægge, og den tid har jeg ikke, så det bliver bare noget med ti hop på gangen".

SF'er vil have alle kort på bordet - kalder minister i samråd

Bogen kan gøre klogere  

De to erfarne lærere er ikke sikre på, at de vil læse bogen. Men Nanna Mejlgaard vil gerne læse den, og i går aftes begyndte hun faktisk at læse e-bogen Knock-out, som Folkeskolen udgav efter regeringsindgrebet.

"For jer er det et dårligt minde, for mig er det vigtigt at sætte mig ind i, så jeg kan have en holdning til det", siger Nanna Mejlgaard. 

Hent e-bogen: fortællingen om lærerlockouten