Debat
0   178

Profilskoler = lavere ambitionsniveau

Begrebet profilskoler dækker alt fra skoler, der giver eleverne et par idrætstimer mere om ugen, til skoler eller klasser, der er udelukket elever, der ikke passer til profilen. Indtrykket fra den konference om profilskoler, der afvikledes for nogle uger siden, efterlod det indtryk hos undertegnede, at det udbredte ønske om stærkere profilering af skolerne primært bunder i et stærkt behov for øget synlighed og øget udbud af valg- og tilbudsfag i udskolingen.

En særlig problemstilling ligger i den besnærende sprogbrug, som blandt andre professor Per Fibæk Laursen, Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, bruger, og som også Folkeskolens nye chefredaktør i nogen grad gør til sin i lederen i nummer 4: At profilskoler »øger mangfoldigheden«.

Artiklen fortsætter under banneret

Folkeskolens brede engagement er udtrykt i hele paletten af ligeværdige fag, der alle er til stede på hver enkelt skole i deres egen ret med deres fulde, faglige identitet. Hvis hver enkelt skole udvælger nogle få fag til at præge hele skolen, kan man sige, at det giver en øget mangfoldighed - for forældrene, under forudsætning af at de har praktisk mulighed for at vælge mellem dem. Men når valget er truffet og eleven placeret, er der set fra elevens position tale om en indskrænkning, ikke en udvidelse af skolens mangfoldighed. En toning af palettens klare farver, en ensliggørelse og en reduktion af kompleksiteten, der gør det mindre uoverkommeligt at holde skole.

Om det er klogt, kan og bør diskuteres. Men lad os tale rent ud om det. Dette er ikke folkeskolens idé. Profilskoler er - således forstået - udtryk for et lavere, ikke et højere ambitionsniveau.

Svar

Kære Niels Christian Sauer!

Tak for din reaktion på min allerførste leder som chefredaktør. Det er dejligt med kritiske læsere. Jeg undrer mig over, hvor du ser, at jeg mener, at profilskoler har til formål at øge mangfoldigheden i folkeskolen. Jeg mener, at de kan bidrage til at give kulør til den enhedsskole, som mange af os ser som en vigtig forudsætning for det danske demokrati. Enhedsskolen (trist navn, i øvrigt) har brug for at tænke over, hvordan den kan appellere til nutidige unge uden at smide barnet ud med badevandet.

Hanne Birgitte Jørgensen, chefredaktør


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

LÆS OGSÅ