Debat

Kvalitet er ikke afhængig af størrelse

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De senere år har der været en stigende tendens til centralisering på skoleområdet. Lokalpolitikere begrunder typisk skolesammenlægninger på to forskellige måder: Enten en økonomisk argumentation om, at store skoler er billigere i drift end små skoler, eller en faglig argumentation om, at større skoler medfører øget kvalitet. Det økonomiske argument kan der være hold i, hvor der kan hentes administrative stordriftsfordele. Skolesammenlægninger kan derfor sagtens forsvares, hvis det sker på baggrund af grundige analyser og en ærlig udmelding om, at det er et resultat af en økonomisk prioritering.

Det er imidlertid et stort problem, hvis politikerne vælger at lægge skoler sammen ud fra den vildfarelse, at større enheder per automatik sikrer mere kvalitet i folkeskolen. Det er en fejltagelse, fordi kvaliteten ikke afgøres af skolens størrelse.

Kvaliteten i folkeskolen skabes af lærernes professionalisme og af god skoleledelse. Professionalisme forstået som høj faglighed, stærke didaktiske evner og høj grad af faglige ambitioner ansporet af ledelsens aktive og nærværende sparring og anerkendelse. God skoleledelse er kendetegnet ved en klar strategi og organisation, fokus på udvikling og ikke mindst tæt samarbejde med lærerne.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Der er gennemført flere undersøgelser af sammenhængen mellem skolestørrelse og elevernes karaktergennemsnit, for eksempel af OECD, Rockwoolfonden og Niels Egelund, og sammenhængen er ikke til at få øje på! Det skyldes naturligvis, at professionalisme hos lærerne og god skoleledelse kan skabes på både store og små skoler. Vi bør derfor komme ud over den blinde tro på store - eller små - skoler til fordel for en diskussion om, hvordan vi opnår den bedste kvalitet ved at understøtte lærernes professionalisme og god skoleledelse - uanset skolens størrelse.