Debat
0   162

Statsministeren har et argument

Testresultaterne er undtaget fra lov om offentlighed i forvaltninger. Sådan er det, indtil loven eventuelt ændres. Derfor vil Skolestyrelsen fortsat orientere om, at testresultaterne ikke er offentlige. Men når statsministeren starter et 360-graders-eftersyn og åbner for at erstatte detailstyring med mål- og resultatstyring, så er det da naturligt at rejse spørgsmålet, om resultaterne i så fald skal være hemmelige.

Hvorfor det får Thorkild Thejsen til at spørge »Er Haarder dum?« i Folkeskolens leder i nummer 3, forstår jeg ikke. Statsministeren har et argument, som alle har taget seriøst.

Artiklen fortsætter under banneret

Svar

Kære Bertel Haarder!

»Statsministeren har et argument, som alle har taget seriøst«, skriver du. Ja, bestemt.

Men selv om dit indlæg er kort, må jeg desværre svare lidt langt: I lederen i Folkeskolen nummer 1 konkluderede jeg, at du er både vidende og erfaren. Netop derfor var det chokerende, at du ikke fortalte statsministeren om de store problemer, hans idé om offentliggørelse af testresultaterne rejser.

Du véd, at de omfattende norske prøver er meget anderledes end de danske elektroniske test, og at de derfor ikke kan sammenlignes. Men du spillede uvidende.

Du véd, at den ansete britiske professor Peter Mortimore, som kender engelske og danske skoleforhold godt, med afsæt i forskningen har advaret kraftigt mod offentliggørelser af testresultater og ranglistning af skoler. Men du spillede uvidende.

Som ansvarlig ressortminister burde du have fortalt Lars Løkke, at forskningen dokumenterer, at skolesammenligninger giver dårligere elevresultater!

Mål dæktrykket i en bils baghjul, tjek vinduesviskerne og højre sidespejl. Test for eksempel også tændingsrørene, speedometeret og topstykket. Hvis du mener, at du derefter véd, om det er en god bil, så kan vi selvfølgelig også sammenligne skoler ud fra testresultater.

Selvfølgelig kan skolers testresultater tåle offentliggørelse. Og selvfølgelig kan man sammenligne skolernes score. Men testsvarene fra dansk og matematik giver ikke engang et dækkende billede af elevernes udbytte i de to fag. Skolers samlede testscore vil give helt fortegnede og tilfældige billeder af virkeligheden.

Thorkild Thejsen, journalist


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

LÆS OGSÅ