Debat

Statsministeren har et argument

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Testresultaterne er undtaget fra lov om offentlighed i forvaltninger. Sådan er det, indtil loven eventuelt ændres. Derfor vil Skolestyrelsen fortsat orientere om, at testresultaterne ikke er offentlige. Men når statsministeren starter et 360-graders-eftersyn og åbner for at erstatte detailstyring med mål- og resultatstyring, så er det da naturligt at rejse spørgsmålet, om resultaterne i så fald skal være hemmelige.

Hvorfor det får Thorkild Thejsen til at spørge »Er Haarder dum?« i Folkeskolens leder i nummer 3, forstår jeg ikke. Statsministeren har et argument, som alle har taget seriøst.

Svar

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Kære Bertel Haarder!

»Statsministeren har et argument, som alle har taget seriøst«, skriver du. Ja, bestemt.

Men selv om dit indlæg er kort, må jeg desværre svare lidt langt: I lederen i Folkeskolen nummer 1 konkluderede jeg, at du er både vidende og erfaren. Netop derfor var det chokerende, at du ikke fortalte statsministeren om de store problemer, hans idé om offentliggørelse af testresultaterne rejser.

Du véd, at de omfattende norske prøver er meget anderledes end de danske elektroniske test, og at de derfor ikke kan sammenlignes. Men du spillede uvidende.

Du véd, at den ansete britiske professor Peter Mortimore, som kender engelske og danske skoleforhold godt, med afsæt i forskningen har advaret kraftigt mod offentliggørelser af testresultater og ranglistning af skoler. Men du spillede uvidende.

Som ansvarlig ressortminister burde du have fortalt Lars Løkke, at forskningen dokumenterer, at skolesammenligninger giver dårligere elevresultater!

Mål dæktrykket i en bils baghjul, tjek vinduesviskerne og højre sidespejl. Test for eksempel også tændingsrørene, speedometeret og topstykket. Hvis du mener, at du derefter véd, om det er en god bil, så kan vi selvfølgelig også sammenligne skoler ud fra testresultater.

Selvfølgelig kan skolers testresultater tåle offentliggørelse. Og selvfølgelig kan man sammenligne skolernes score. Men testsvarene fra dansk og matematik giver ikke engang et dækkende billede af elevernes udbytte i de to fag. Skolers samlede testscore vil give helt fortegnede og tilfældige billeder af virkeligheden.

Thorkild Thejsen, journalist