Madkundskab
0   6

Madkundskabslærer giver 5. klasse en dag i smag

I dag er det Smagens dag. Skolerne har modtaget smagekit, så op mod 90.000 elever kan undersøge, hvordan de fem smage påvirker hinanden. Madkundskabslærer Nanna Mejlgaard skal arbejde med smag hele dagen med 5.klasse.

En jellybean smager ikke af noget særligt, når du holder dig for næsten. Rugbrødssnack smager forskelligt med og uden knaselyd, og vingetang giver en særlig umamismag, når det bliver drysset på et æble. Det er nogle af de ting, som undervisningsmaterialet fra Smagens Dag i år lægger op til undervisning i.  I år 25. gang, at skoler over hele landet markerer Smagens dag. En af dem, som har bestilt materialerne og smagekittet fra Smagens Dag er lærer på Langelinieskole på Østerbro i København Nanna Mejlgaard.

Hun har booket madkundskabslokalet hele dagen og skal arbejde med sin 5.-klasse med smage. Eleverne bliver delt op i seks workshops. En for hver smag og så en sjette, der kommer til at arbejde med alle smagene på en gang.

Artiklen fortsætter under banneret

"Jeg har forberedt workshops ud fra de fem sanser, og så får de forskellige opgaver, hvor de blandt andet skal føle, se på tekstur og konsistens. De skal blindsmage og blindlugte. Til sidst skal vi lave et måltid, hvor vi inddrager de fem grundsmage", fortæller Nanna Mejlgaard.

Farvet kartoffelmos udfordrer elever 

Middagen kommer blandt andet til at bestå af kartoffelmos med frugtfarve i og en tomatsovs med umamismag. Hun regner også med, at der skal være en sød salat med en syrlig dressing for at udfordre elevernes smagsløg.

Indtil for nylig kendte Nanna Mejlgaard faktisk ikke noget til Smagens Dag, men så mødte hun tilfældigt Helle Brønnum Carlsen, som har undervist hende i madkundskab på læreruddannelsen. Hun opfordrede hende til at tilmelde sin klasse til Smagens Dag. Og det er Nanna Mejlgaard rigtig glad for.

"Vi arbejder med selvovervindelse og kvalificerede valg. Eleverne vælger rigtig tit ud fra forældrenes valg, og derfor prøver vi at lave ting, som eksperimenterer med rummet og det gode måltid, så eleverne bedre kan føle sig trygge ved mad, som de måske ellers har tabuiseret", siger Nanna Mejlgaard.

Hun er rigtig glad for de læremidler og det smagekit, som hun har fået, fordi hun har tilmeldt sig Smagens Dag.

"Det er nogle fede læremidler. I denne måned har vi arbejdet med gulerodens smag. Jeg ville godt selv kunne lave fem workshops, men det er rigtig fedt, at der er nogle materialer, og så kan vi lærere udfolde os kreativt. Smagens Dag lægger rigtig godt op til det, som jeg gerne vil have frem i undervisningen".

Eksperimenterende elever

Hun glæder sig til en hel dag i skolekøkkenet med 23 5,-klasse-elever.

"Jeg ved bare, at de vil synes, det er så fedt. De elsker at eksperimentere".

Det er madkundskabslærerne og forfatterme Hanne Birkum og Kirsten Marie Pedersen, som har udarbejdet årets materiale til Smagens Dag. Målgruppen er 4.-7. klasse, og materialet er rettet mod madkundskab. 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Ernæring og sundhedsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for madkundskab, sundhed og ernæring. I samarbejde med Foreningen for madkundskab.

 

Læs mere om de faglige netværk
4.108 andre er allerede tilmeldt
Gør os klogere

Er du madkundskabslærer? Og vil du hjælpe os med at blive klogere på faget?

Besvar spørgeskemaet