Oftest er det Anders Bondo, Anna Mee Allerslev møder til arrangementer rundt i om i landet. Men på busturen i fredags var det formand for Lærerforeningens undervisningsudvalg Bjørn Hansen, der var med fra DLF.

KL’s politiske skolechef: Der skal være plads til lokale løsninger

Skolereformen har gjort det lettere for skolerne at skabe varieret og motiverende undervisning. Men nogle steder gør arbejdstidsreglerne det sværere. Man må forsøge at skille de to ting ad, mener formand for KL's udvalg for børn og kultur Anna Mee Allerslev.

Publiceret
Anna Mee Allerslev spørger eleverne om, hvordan de bruger det kæmpestore koordinatsystem på Auraskolen i Esbjerg.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Flipped classroom, koordinatsystemer på størrelse med en fodboldbane og rytmer danset af elever på strømpefødder.

Det var nogle af de undervisningsformer, som repræsentanter fra Børne- og Kulturchefforeningen, BUPL, Danske Skoleelever, FOA, Folketingets Undervisningsudvalg, Skole og Forældre, Skolelederforeningen og DLF blev præsenteret for i fredags.

KL havde inviteret på en hæsblæsende rundtur i varieret og motiverende undervisning, som den ser ud på en helt almindelig solrig fredag i september. Målet var at få et fælles udgangspunkt for diskussionerne, og det synes værten for busturen, formand for KL's udvalg for børn og kultur og radikal beskæftigelsesborgmester Anna Mee Allerslev, lykkedes.

"Det er godt, at vi prioriterer det. Det kræver noget at bruge en hel dag sammen. Men sådan en tur her giver os en fælles referenceramme at diskutere ud fra", sagde Anne Mee Allerslev, da bussen forlod Aura-skolen i Esbjerg.

Hun hæfter sig ved, at flere organisationer havde valgt, at andre repræsentanter end formændene skulle med på bussen.

"Det er en lidt anderledes skare end dem, jeg normalt er på skolebesøg med. Det plejer at være Anders Bondo og Elise Bergmann, der er med. Og vi kan næsten slutte hinandens oplæg, fordi vi har hørt dem så mange gange.  Her møder jeg nogle, som har fingrene lidt mere nede i bolledejen", siger Anna Mee Allerslev og pointerer, at formændene naturligvis også er vigtige parter.

Lokale forskelligheder

Målet for KL var at vise skoler, som på forskellige måder løser udfordringen i at lave motivere eleverne med en varieret undervisning. På Erritsø Fællesskole i Fredericia pegede ledere og lærere på det gode samarbejde som et vigtigt element i at løse udfordringerne.

Tillidsrepræsentant Lisa Mikkelsen fortalte, at det der gør reformen spiselig i Fredericia er, at kommuner og kreds har en fælles forståelse om lærernes arbejdstid. Det bed Anna Mee Allerslev også mærke i. Hun fortæller, at hun er positiv over for lokale arbejdstidsaftaler.

Politisk bustur: "Det er snakken ind i mellem, der er vigtig"  

"Det har været min holdning, og jeg har sagt det i langt de fleste tilfælde, at så længe man holder sig inden for den vedtagne overenskomst og lovgivningen, så er det jo legitimt, at kommunerne har forskellige holdninger. Og Fredericias aftale holder sig jo inden for det", siger Anna Mee Allerslev og fortæller, at hun også i sin egen kommune har kæmpet for en lokalaftale som ramme om lærernes arbejdstid.

"Fredericia har fundet en model, hvor det ser ud til, at de samarbejder godt, og de har de gjort i et langt stykke tid. Man kan godt forene at få den nye skole til at virke bedst mulig og lokal frihed. Ikke kun til lokalaftaler, men også helt lokalt ude på den enkelte skole. Det er min konkrete politiske holdning".

Turen til tre skoler bekræfter hende i, at der ikke er en rigtig måde at implementere skolereformen på.

"Jeg bliver bekræftet i, at de lokale forskelle er vigtige, og at det er vigtigt, at vi værner om dem".

Mulighederne

Flere gange på turen spørger Anna Mee Allerslev lærerne, som viser undervisning frem, om gjorde det på samme måde før reformen. Og oftest svarer lærerne: Ja

"De svarer, 'vi var begyndt'. 'Vi gjorde det også inden, men det er blevet lettere efter, for der er nogle andre rammer'. Der er også nogle, der siger, at der er noget, der er blevet sværere. Men tit er meget af det, som handler om bevægelse og tværfagligt samarbejde mellem grupper jo ikke noget fuldstændigt nyt. Men dem der var forrest før, blev måske nødt til at søge dispensationer eller lignende.  Mit generelle indtryk, at mange af de ting, som var de politiske visioner, uanset arbejdstidsregler er blevet nemmere nu", siger Anna Mee Allerslev.  

Som dog også godt ved, at der er steder, hvor lærerne oplever, at det er blevet sværere.

"Der er de steder, hvor man oplever, at rammerne er blevet sværere. Og det har tit noget at gøre med arbejdstidsreglerne. I praksis prøver jeg, når jeg skal se på løsninger og rammer og problemer at skille skolereformen og arbejdstidsreglerne ad. Jeg synes faktisk også, at lærere og ledere er gode til at skille de to ting ad - selv om de selvfølgelig har en indflydelse på hinanden".