Debat

Fake news i skoledebatten

Debatten om folkeskolen lider under manglende seriøsitet fra medier og interessenter.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

En af de store historie på TV2 i dag er, at 6% af eleverne forlader folkeskolen uden eksamen. Elever, forældre og forskere udtaler sig med alvor om situationen: Det er et meget højt tal! Og BUPL bruger anledningen til endnu en gang at plædere for flere pædagoger i udskolingen – hvad det så skulle hjælpe!

Ingen har øjensynligt gjort sig den ulejlighed at analysere, hvad der ligger bag tallene. Ifølge det, som vi har kunnet få oplyst, er der for halvdelen af gruppen tale om specialundervisningselever. I de sidste 3 procent indgår alle elever, der har været det meste af deres skoletid i en folkeskole. Det vil sige, at en meget stor del af efterskoleleverne også indgår. Ingen har gjort sig den ulejlighed at undersøge om frekvensen af elever, der ikke tager afgangsprøven, skulle være større på efterskoler end på folkeskoler. Elever, der tager afgangsprøven i 10. klasse, men som ikke tog den i 9. klasse, tæller i øvrigt også med under TV2’s overskrift: ”Tusindvis af elever forlader folkeskolen uden eksamen”.

Da jeg fik de oplysninger, ønskede jeg ikke at deltage i TV2 NEWS. Historien er ganske enkelt pustet op til noget, som den ikke kunne bære. Jeg kunne naturligvis have brugt min taletid til at forsøge at redegøre for ovennævnte oplysninger. Det ville imidlertid blot komme til at fremstå som om, at lærerformanden forsøger at bortforklare problemet. Hvis TV2 havde ønsket de rigtige fyldestgørende oplysninger frem, kunne de jo selv have bragt dem, da de blev opmærksomme på det, men så var den stort opsatte historie jo faldet fra hinanden.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Det fremmer ikke debatten om folkeskolen, når NEWS eller andre medier for den sags skyld på den måde bevidst eller ubevidst skævvrider tallene, og det gavner besyemt ikke folkeskolen, når interessenterne omkring skolen ukritisk kaster sig over tallene for at fremme egne dagsordner.

Powered by Labrador CMS