Debat

Skype som hjælp i undervisningen ved stort fravær

Har en klassekammerat meget fravær - brug Skype

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Har en klassekammerat meget fravær – brug Skype

Arbejder din far på en olieboreplatform, er din mor udstationeret i 3 måneder i USA eller har Løgstør Skole brug for en tolk, kan Skype benyttes ifb skolehjemsamtalen.

I Australien har man siden 1946 pga. de store afstande brugt radioen i den obligatoriske undervisning. I dag anvendes også Skype. I de australske territorier har det været implementeret som en naturlig del af undervisningen i samtlige fag.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

For nogle få elever gælder det, at de ikke regelmæssigt møder i skole og årsagerne kan være mangfoldige både på den fysiske del, men også den psykiske. Skolen registrerer al fravær og indberetter. Kommunen kontaktes, hvis fraværet er stort, men så er der også gået nogen tid.

I sådan en fraværsperiode mister eleven meget af det faglige såvel som det sociale.

Evt. praksis: Læreren eller klassekammeraterne sender en SMS til eleven om at aktivere Skype. Det kan både være ifb med klasseundervisning såvel som ved gruppearbejde. Dette er ikke noget man kan/vil pådutte hverken lærere, pædagoger eller klassekammerater. Det er kun tænkt som en mulighed og om denne vej er farbar, kan vi først vi se efter en prøveperiode.

Involverede parter såsom eleven, forældre, lærere, pædagoger og ledelse skal i samarbejde vurdere i de enkelte tilfælde, om eleven må benytte denne ordning, for dette kan naturligvis ikke ses som en erstatning for den normale skolegang.

I nyhederne i morges fortalte de at 6 % af elever i folkeskolen ikke går til afgangsprøve. Det var særligt børn af ufaglærte samt børn, der lider af ADHD eller lignende diagnose, som dropper ud inden afgangsprøven. Det er derfor vigtigt med en alsidig og nytænkende praksis ifht vores udfordrede unge i folkeskolen.