Debat

Seks procent af en årgang går ikke til afgangsprøve.

Chokerende? Egentlig ikke. Ikke når man, som jeg, har sin daglige gang med unge, der ikke har været til afgangsprøve. Jeg interviewer reelt to af dem om ugen, og har dem ofte i undervisning efterfølgende. I modsætning til andre, der er ude med de hurtige løsninger, og som står står klar til at benytte den seneste brændende platform, til at pleje deres egen agenda, så tager jeg lige en dyb indånding. Det er nødvendigt, for det flyver omkring med påstande og beskyldninger. For de unges skyld, er vi nødt til lige at trække vejret og tænke os om.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvad kendetegner de her unge? I følge overskrifterne, er det ufaglærtes børn og børn med ADHD og 'lignende'. I følge de unge jeg møder, handler det om svære faglige vanskeligheder, som fx tal- og ordblindhed. Det handler om generelle indlæringsvanskeligheder, som kan skyldes fx ADHD eller retardering. Det handler om svære psykiatriske problematikker. Det handler om mobning, isolation og skolevægring. 

Langt de fleste af de her unge, har ikke gået i en helt almindelig klasse hele deres skolegang. De fleste har afsluttet deres skolegang på en efterskole, eller fra en specialklasse, hvor der ikke har været mulighed for at gå til eksamen. Nogle har gået i en almen klasse hele vejen igennem, men har haft så store faglige, eller psykiske vanskeligheder, at de ikke har været oppe i alle fag, eller helt har opgivet at gå op. Hvis de ved, at de kun vil få et 00, så kan det være meget svært at finde motivationen frem til at møde op. Det kan jeg egentlig godt forstå.

Noget de her unge generelt har tilfælles er, at skole ikke er et rart sted, eller et sted hvor de har lyst til at bruge mere tid end højst nødvendigt. Mange har været rigtig glade for de specialklasser, heldagsskoler eller efterskolerskoler de har været på. Men skole er altså ikke noget de higer efter.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Engang, for ikke så mange år siden, var det ikke det store problem, at de ikke havde været til afgangsprøve. For på mange uddannelser var det nok, at man havde gået i folkeskole i 9 år. Karakterer og afgangsprøve er nu blevet lige så vigtige for 16 årige, som de tidligere var for 19 årige studenter. Nu gælder karakterræset for alle, og ikke kun dem der vil læse videre. Det betyder, at det bliver lige lidt sværere, at være en af dem, som ikke higer efter skole.

Det her er unge, som hele deres liv hænger i med fingerspidserne, og prøver at holde fast og følge med deres jævnaldrende. De faglige krav i skolen er stadig stigende, hvilket betyder, at de her unge får stadig mere svært ved at følge med. Med den seneste folkeskolereform, har man haft et ønske om, at det man tidligere kunne i niende, skal man nu kunne i ottende klasse. De krav rammer den her gruppe hårdt.

Vi kan godt blive ved med at presse, vi kan også lave diverse indsatser, såsom turboforløb, understøttende undervisning, mere akt-støtte osv, men det ændrer ikke på de forudsætninger, som de her unge kommer med, de vil stadig være svært ordblinde, have ADHD eller være psykisk sårbare. Indsatserne risikerer at knække dem. Hvorfor er det, at de her børn, skal presses og skubbes mere end alle andre?

I stedet for benytte den her 'brændende platform' om de 6 procent unge, der ikke får en afgangseksamen, til at igangsætte eller forsvare diverse tiltag, så kunne det være dejligt, hvis man satte sig ned, og fandt ud af, hvordan vi får differentieret vores folkeskole og uddannelsessystemer, således at der også er plads til dem, der ikke kan bestå afgangsprøven. For de er der, og jeg synes, at vi skal give plads til, at de kan være her.