Håndværk og designnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Foreningen for håndværk og design.

(3.838 følger) Se alle medlemmer
Innovation
0   7

Nye tal: Skoler har skruet op for entreprenørskab i undervisningen

Næsten hver femte elev i møder nu innovation og entreprenørskab som en del af undervisningen i skolen, og det er flere end nogensinde før, viser en ny kortlægning fra Fonden for Entreprenørskab. En stor del af forklaringen findes i faget håndværk og design.

Rekordmange elever arbejder kreativt, udvikler ideer og omsætter ideerne til virkelighed i de danske skoler. Den nyeste kortlægning fra Entreprenørfonden viser, at 19,4 procent af alle elever i grundskolen fik entreprenørskabsundervisning i skoleåret 2016/2017.

"Det er en interessant udvikling, for vi ved, at entreprenørskabsundervisning har en positiv effekt på eleverne. De oplever blandt andet en stærkere tilknytning til skolen, de sætter gang i flere projekter, og de får højere ambitioner for fremtiden", lyder det fra administrerende direktør i Fonden for Entreprenørskab Christian Vintergaard i en pressemeddelelse.

Artiklen fortsætter under banneret

ENTREPRENØRSKAB KORTLÆGNING 2016/17

Kortlægningen for grundskolen dækker uddannelsesområdet fra 0. klasse til 10. klasse og omfatter folkeskoler, friskoler og private grundskoler samt efterskoler.

- 133.401 elever i grundskolen har i skoleåret 2016/2017 deltaget i entreprenørskabsundervisning. Det svarer til 19,4 pct. af de knap 700.000 elever i grundskolen.

- 730 skoler ud af landets 1900 grundskoler har i skoleåret 2016/2017 haft entreprenørskabsundervisning ud over i faget Håndværk og design.

Kortlægningen skal ses som minimumstal og dækker over den entreprenørskabsundervisning, som Fonden for Entreprenørskab kan dokumentere har fundet sted. Der kan være aktiviteter, som Fonden ikke har indfanget.

Kilde: Fonden for Entreprenørskab

Christian Vintergaard mener, at en del af forklaringen på entreprenørskabs indtog i skolen findes i faget håndværk og design, hvor der er krav om, at entreprenørskab indgår.

"Det er første gang, at innovation og entreprenørskab er skrevet ind som en del af et fag, og det er en positiv udvikling. Men det er vigtigt, at undervisningen ikke kun er koncentreret om et enkelt klassetrin eller i et enkelt fag. Heldigvis er flere skoler langt fremme med en større integration af entreprenørskab i undervisningen, og vi kan se, at de positive og konkrete eksempler inspirerer andre skoler", siger Christian Vintergaard.

 

Faglig forening ønsker mere entreprenørskab i udskolingen

Næstformand for den faglige forening for håndværk og design Wisti W. Pedersen er glad for udviklingen, og kan godt genkende, at lærerne bliver bedre og bedre til at inddrage entreprenørskab i undervisningen.

Han ser flere muligheder for at få entreprenørskab endnu mere ind i skolen.

ENTREPRENØRSKABS-UNDERVISNING

tager udgangspunkt i skolens fag og er praksisorienteret undervisning, der inddrager omverdenen, understøtter kreativitet samt tilskynder til foretagsomhed og handling. Formålet er, at eleverne forlader uddannelsessystemet med evner og kompetencer til at tænke nyt, se muligheder og omsætte ideer til værdi.

Kilde: Fonden for Entreprenørskab

"Det møder eleverne i den almindelige undervisning fra sjette. Der er ingen tvivl om, at selve processen med at lave noget for andre, er noget, vi bliver bedre og bedre til. Men der, hvor det virkelig rykker er i valgfaget i udskolingen. Derfor så vi gerne, at valgfaget blev konverteret til et obligatorisk fag i udskolingen", siger han til folkeskolen.dk/h&d

På den måde tror han også, at det vil kunne sprede sig til andre fag.

"Vi ville kunne bringe entreprenørskab til et helt andet plan, hvis det foregik i udskolingen. Hvis de prøvede det i 7. og 8. klasse, så kunne deres projektopgaver få en entreprenant vinkel. Så ville deres projekter kunne bruges ud over skolen".  

 Store regionale forskelle

Entreprenørskab har fremgang over hele landet, men der er store regionale forskelle på, hvor udbredt entreprenørskabsundervisning er.

Region Syddanmark og Region Midtjylland ligger begge over landsgennemsnittet med henholdsvis 24,2 procent og 20,5 procent af eleverne, som får entreprenørskabsundervisning. Dernæst kommer Region Nordjylland (18,4 pct.), Region Sjælland (18,1 pct.) og Region Hovedstaden (15,8 pct.).


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ