Nye tal: Skoler har skruet op for entreprenørskab i undervisningen

Næsten hver femte elev i møder nu innovation og entreprenørskab som en del af undervisningen i skolen, og det er flere end nogensinde før, viser en ny kortlægning fra Fonden for Entreprenørskab. En stor del af forklaringen findes i faget håndværk og design.

Publiceret

ENTREPRENØRSKAB KORTLÆGNING2016/17

Kortlægningen for grundskolen dækkeruddannelsesområdet fra 0. klasse til 10. klasse og omfatterfolkeskoler, friskoler og private grundskoler samt efterskoler.

- 133.401 elever i grundskolen har i skoleåret2016/2017 deltaget i entreprenørskabsundervisning. Det svarer til19,4 pct. af de knap 700.000 elever i grundskolen.

- 730 skoler ud af landets 1900 grundskoler hari skoleåret 2016/2017 haft entreprenørskabsundervisning ud over ifaget Håndværk og design.

Kortlægningen skal ses som minimumstal og dækkerover den entreprenørskabsundervisning, som Fonden forEntreprenørskab kan dokumentere har fundet sted. Der kan væreaktiviteter, som Fonden ikke har indfanget.

Kilde: Fonden for Entreprenørskab

ENTREPRENØRSKABS-UNDERVISNING

tager udgangspunkt i skolens fag og erpraksisorienteret undervisning, der inddrager omverdenen,understøtter kreativitet samt tilskynder til foretagsomhed oghandling. Formålet er, at eleverne forlader uddannelsessystemet medevner og kompetencer til at tænke nyt, se muligheder og omsætteideer til værdi.

Kilde: Fonden for Entreprenørskab

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Rekordmange elever arbejder kreativt, udvikler ideer og omsætter ideerne til virkelighed i de danske skoler. Den nyeste kortlægning fra Entreprenørfonden viser, at 19,4 procent af alle elever i grundskolen fik entreprenørskabsundervisning i skoleåret 2016/2017.

"Det er en interessant udvikling, for vi ved, at entreprenørskabsundervisning har en positiv effekt på eleverne. De oplever blandt andet en stærkere tilknytning til skolen, de sætter gang i flere projekter, og de får højere ambitioner for fremtiden", lyder det fra administrerende direktør i Fonden for Entreprenørskab Christian Vintergaard i en pressemeddelelse.

Christian Vintergaard mener, at en del af forklaringen på entreprenørskabs indtog i skolen findes i faget håndværk og design, hvor der er krav om, at entreprenørskab indgår.

"Det er første gang, at innovation og entreprenørskab er skrevet ind som en del af et fag, og det er en positiv udvikling. Men det er vigtigt, at undervisningen ikke kun er koncentreret om et enkelt klassetrin eller i et enkelt fag. Heldigvis er flere skoler langt fremme med en større integration af entreprenørskab i undervisningen, og vi kan se, at de positive og konkrete eksempler inspirerer andre skoler", siger Christian Vintergaard.

Når innovation og entreprenørskab bliver konkret   

 

Faglig forening ønsker mere entreprenørskab i udskolingen

Næstformand for den faglige forening for håndværk og design Wisti W. Pedersen er glad for udviklingen, og kan godt genkende, at lærerne bliver bedre og bedre til at inddrage entreprenørskab i undervisningen.

Rapport: Danmark er førende i entreprenørskab i skolen

Han ser flere muligheder for at få entreprenørskab endnu mere ind i skolen.

"Det møder eleverne i den almindelige undervisning fra sjette. Der er ingen tvivl om, at selve processen med at lave noget for andre, er noget, vi bliver bedre og bedre til. Men der, hvor det virkelig rykker er i valgfaget i udskolingen. Derfor så vi gerne, at valgfaget blev konverteret til et obligatorisk fag i udskolingen", siger han til folkeskolen.dk/h&d

På den måde tror han også, at det vil kunne sprede sig til andre fag.

"Vi ville kunne bringe entreprenørskab til et helt andet plan, hvis det foregik i udskolingen. Hvis de prøvede det i 7. og 8. klasse, så kunne deres projektopgaver få en entreprenant vinkel. Så ville deres projekter kunne bruges ud over skolen".  

 Store regionale forskelle

Entreprenørskab har fremgang over hele landet, men der er store regionale forskelle på, hvor udbredt entreprenørskabsundervisning er.

Region Syddanmark og Region Midtjylland ligger begge over landsgennemsnittet med henholdsvis 24,2 procent og 20,5 procent af eleverne, som får entreprenørskabsundervisning. Dernæst kommer Region Nordjylland (18,4 pct.), Region Sjælland (18,1 pct.) og Region Hovedstaden (15,8 pct.).