Blog
0   39

Kære forældre: ’Involver de implicerede’

Abonner på nyt om Folkeskolens danskrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.


Skal skolen blande sig i elevernes udfordringer/problematikker uden for skoletiden? Ja, hvis det påvirker trivsel i skolen. Nej, hvis det handler om kommunikation forældrene imellem. Forældrene har også et stort og vigtigt ansvar.

Foto: Rae Allen/Flickr.com

 

Artiklen fortsætter under banneret

Alkohol, fester og manglende invitationer er begyndt at fylde meget i mine 9. klasses elevers hoveder. Det at blive valgt til og fra til weekendernes sociale arrangementer er barske løjer. Det påvirker deres selvværd og kan i nogens tilfælde medvirke til mistrivsel i skolen – men grænsen er hårfin i forhold til, hvad skolen skal tage sig af, og hvad forældrene bør kunne løse gennem kommunikation?

Med fester betyder det også til- og fravalg af ens klassekammerater. Sådan er livet. Alle vil i løbet af skoletiden møde modstand i en eller anden forstand. Det kan være ekstremt hård lige når det står på, men det er også lærepenge, som er med til at ruste og klæde eleverne på til lignende situationer i fremtiden.

For et par uger siden samlede vi vores to 9. klasser til et fælles møde. Et møde med overskriften ’respekt for hinanden’.

Som klasselærere vil /skal vi ikke bestemme over eleverne i fritiden – alligevel kan vi godt være med til at italesætte, hvordan de gebærder sig overfor hinanden før og efter weekendernes festivitas.

Vi satte nogle scenarier op for vores elever omkring det at være blandt de få fra klassen, som ikke blev inviteret. Vi tog snakken om, hvor meget (vi som lærere observerer) at festerne i weekenderne faktisk fylder i skoletiden - både før og efter selve festen. Der bliver snakket meget om for-fest fredag i skolen, og samtidig fyldes mandagens frikvarter med opsummering af weekendens eskapader. Alt dette uden at skænke dem, som ikke har fået buddet om at deltage en tanke.

Jeg tror ikke nødvendigvis på, at snakken forandrer til- og fravalg til diverse arrangementer, men jeg kan pludselig mærke en forskel på hvordan snakken foregår på gangen før og efter en weekend.

Ansvaret går begge veje

Situationer som ovenstående er eksempel på, hvor vi som lærere kan være med til at videregive vores erfaringer/bruge vores pædagogiske baggrund og give eleverne et skub i den rette retning mod et bedre fællesskab i skolen - også selvom emnet omhandler ting udenfor skolen.

Det er bare vigtigt, at forældrene også er med til at tage deres del af ansvaret i form af kommunikation forældrene imellem. Det er tydeligt at mærke, at det er lettere at sende en mail til en lærer om noget, der er indtruffet i weekenden med en forespørgsel om, hvorvidt det ikke er noget, vi lige kan tage os af. Det er nemmere, end at involvere og diskutere med de implicerede forældre.

Så kære forældre: Ud over at undervise så er vi meget involverede i livet udenfor skolen. Det betyder noget for os, at de unge trives. Vi forsøger på alle mulige måder at appellere til fællesskab i forhold til samvær. Samtidig skaber vi rum for debat og diskussion, når vi skal redefinere fællesskabet. Vi forsøger at sende værdier med eleverne hjem, men vi kan ikke lykkes uden jeres støtte og ansvar i privatsfæren. Sammen står vi stærkest!

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
16.492 andre er allerede tilmeldt