Debat
0   3

Er to-sprogede et problem?

Mange to-sprogede i en klasse giver flere faglige problemer. Men hvem har ansvaret og hvordan hjælper vi børnene bedst muligt? Skal vi sprede dem? Blande dem? Ha' loft? Skal forældrene tage et større ansvar?

Mange to-sprogede i en klasse giver flere faglige problemer, viser undersøgelse (KORA). Børn med ikke-vestlig baggrund er allerede bagud i de tidlige folkeskoleår og de når ikke at indhente det faglige tab trods 9 års skolegang (Ramböl). Forældrene har nøglen og ansvaret for at give deres børn de bedste betingelser for en god start på livet. Vi bør sætte ind, hvor der er behov, uden at gøre indvandrerforældrene mere passive.

 

Artiklen fortsætter under banneret

Spredning alene hjælper ikke

Politikerne råber: Spred dem! Bland dem! Ha’ et loft! Børne- og Ungeudvalget (BUU) vedtog i 2016 et loft på 5-18 % for to-sprogede. Byens skoler har allerede ved skolestart sprængt rammerne med 23% to-sprogede. Tallet siger intet om barnets modermål eller faglige egenskaber, etnicitet eller kultur.

Nogle tosprogede er dårligt stillet fra fødsel grundet en svagere social baggrund: arbejdsløse, uuddannede og måske analfabetiske og ikke dansktalende forældre. Forældrene deltager sjældent til skolearrangementerne. Børnenes primære problem er uengagerede forældre. Ikke nødvendigvis fordi forældrene ikke vil, måske fordi de ikke kan formå mere.

 

Hvordan løser vi problemerne med tosprogede børn? 

  1. En særlig tidlig indsats til stimulering af etniske minoriteters børn, fordi de allersvageste familier med de mest udsatte børn fravælger tilbuddet om en sprogplads.
  2. Inddrag forældrene, de har nøglen til børnenes fremtid. Kommer de ikke til forældresamtaler, skolearrangementer og ignorerer de skolen/lærernes venlige påmindelse, skal skolen og kommunen have mulighed for at sanktionere.
  3. Lad skolerne selv vedtage et loft. Eksperterne anbefaler et loft af to-sprogede på 0-10%, hvis man ønsker at højne fagligheden for alle børn (Rockwool).
  4. Lærerne skal rustes bedre/ have efteruddannelse til de to-sprogede.  Det nytter ikke at flytte elever til skoler, hvor de ikke har faglig kapacitet.
  5. Politikerne bør satse på langvarige og kontinuerlige indsatser

Det handler om børn. Børn må aldrig reduceres til tal på et stykke papir.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
16.487 andre er allerede tilmeldt

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
8.649 andre er allerede tilmeldt
Vind et weekendophold

Like Folkeskolen på Facebook og deltag i lodtrækningen om et weekendophold for to på et af de skønne Sinatur-hoteller med alt betalt!