Debat

Trivsel - en forpligtelse

Uden trivsel ingen undervisning.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Når vi går ind i et klasselokale, har vi en klar forpligtelse til at skabe tryghed og forudsigelige rammer.

Uden hensyn til tid.

Det må være udgangspunktet, at vi skaber rammer, som er værdige for alle, og som gør, at barnet går hjem og er glad og trygt vender tilbage næste morgen.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Hvad der så senere sker for det enkelte barn, vil helt klart ligge på en linje fra udenadslære til undervisning. Men vi skal gøre, hvad vi kan for at rykke fokus på hen mod undervisningen, for det er der, vi lærer barnet at lære. Vi og de skal være med til at prikke til den gældende opfattelse og finde ud af, hvad vi skal gøre for at udvikle os. Alle skal gøre hvad de kan for at bruge de redskaber, den enkelte har.

At bringe et tidsperspektiv ind i denne debat vil blot medføre, at vi fokuserer på helt skæve værdier. Arbejdstidsdebatten hører ikke til som en del af det, der foregår i klassen. Så hellere, som mange af mine ledere har sagt, sænke barren.