Debat

Matematik og abstraktion

Hvordan opbryder jeg mine "tankerækker" eller "tanke-tradition" ift. Matematik?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hej Alle jer!

Her kommer en lidt længere beskrivelse af mit spørgsmål, for det kræver noget baggrund.

Jeg er mand på 42 som har valgt at starte læreruddannelsen og ikke alene har jeg valgt uddannelsen, men jeg har også valgt at tage den "sværest" mulige (og dog mest perspektivrige, for mig).

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Havde egentlig som udgangspunkt fundet et drømmescenarie i en uddannelsespakke som hed FutureClassroomTeacher (FCT) med matematik i indskolingen (1-4klasse) som underbygning på UCC-Carlsberg.  Da pakken ikke blev oprettet (kun 9 ansøgere??) skulle jeg finde mig selv og min fremtid i en anden sammensætning. 

På trods af at være meget stærk i "de bløde fag" og "kun" relativt stærk i de "hårde" fag har jeg valgt udenfor min "comfortZone".

Jeg har en baggrund som "ufaglært-folkeskolelærer" ( vikar i 10 sammenhængende år, i alle  fag og grupper fra 1-10klasse ), med alt hvad det indebærer fra: "i har fri-time" til at kunne mønstre en lønseddel med titlen "lærerOverlærer", med mit navn på. Derudover har jeg ti års ufaglært pædagogisk erfaring (som i denne kontekst er irellevant)

Det hold på min uddannelse der tiltalte mig mest er ASTE (AdvancedScienceTeacherEducation). Her taler vi udskolingen og vi taler tværfaglig pakke (undervisningskompetence) i alle 4 naturvidenskabelige fag, efter endt uddannelse. Matematik er dog grundstenen, som jeg indtilvidere forstår det og derfor det fag jeg har tænkt mig at "nørde" mest. 

Idag stiftede jeg bekendtskab med positionssystemer og børns regnemetoder. Kompeksiteten og tempoet på undervisningen, af så abstrakt en del af matematikken, har budt mig at skrive dette indlæg, hvilket bringer mig tilbage til udgangspunktet. Derfor er mit spørgsmål:

"Findes der måder hvorpå jeg kan bryde den "tradition", min hjerne har tillært sig matematik på, så jeg bedre kan lærer den nyeste viden som 42årig?. "Her Henvender jeg mig til de af jer der kunne "sidde inde" med potentielle genveje eller værktøjer som jeg kan bruge i mit videre studieforløb"

Jeg ser frem til evt. og fyldestgørende besvarelser.

Mvh Lars