Blog
0   10

Hvorfor?

Abonner på nyt om Folkeskolens matematikrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.


Hvorfor og hvordan anvender vi IT i matematikundervisningen, er det nødvendigt …

Vi kan alle hurtigt blive enige om at det er godt at bruge Excel og GeoGebra i matematikundervisningen, og vi kan måske også se fordelen ved at anvende CAS, men hvordan er det så, at vi kan være sikre på, at eleverne også får lært og forstået noget mere matematik. Hvilke opgaver skal eleverne arbejde med, så teknologien giver mening, og hvad kræver det af lærerne og eleverne? Hvordan planlægger vi undervisning med IT, der skab mere og bedre læring. Bogen fylder meget i en målstyret hverdag, hvor lærerne anvender matematikdidaktikken til at lave god matematikundervisning. Men vi er udfordret på at anvende IT og teknologi, hvor vi burde reflektere mere over vores brug i matematikundervisningen. Der bliver også flittigt anvendt forskellige hjemmesider og portaler i matematikundervisningen, hvor teknikken automatiserer lærernes evaluering af elevernes progression og læring, uden vi som lærere skal gøre ret meget. Det kan virke som teknologien har overtaget lærerens rolle, og lærerens suverænitet elimineres af teknikken og udbyderne.

Og al matematikundervisning skal ikke være digitaliseret, eleverne skal også bygge analoge modeller, tælle ting, bevæge sig rundt uden for og undersøge, eksperimentere og lege med matematikken.

Artiklen fortsætter under banneret

Vi har brug for et fælles sprog, når vi taler om IT i matematikundervisningen, så vi rent faktisk ved, hvad vi taler om. Og vi har brug for viden, efteruddannelse og let adgang til teknologien. Men vi har også brug for at se kritisk på de opgaver, som eleverne skal løse. Åbne opgaver er et godt bud på opgaver, kreativitet og digitale produktioner er gode begreber at inddrage, når eleverne arbejder digitalt. Men vi skal også som lærere være bevidste om, at vi ikke bare skal anvende teknologi, fordi at det er smart og moderne, eller fordi det er lettere, for så snyder vi eleverne og os selv. Og vi skal heller ikke reducere matematikundervisningen til ren instrumentel klikkeri. Vi skal anvende IT og teknologi i matematikundervisningen til problemløsning, eksperimenter og forsøg, så det tilfører viden til eleverne og understøtter deres læring af matematik, fordi det er nødvendigt.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
7.075 andre er allerede tilmeldt
Vind et weekendophold

Like Folkeskolen på Facebook og deltag i lodtrækningen om et weekendophold for to på et af de skønne Sinatur-hoteller med alt betalt!