Folkeskolereform
18   13

Antorini til forskere: En reform bygget på en enorm konflikt

Christine Antorini gav i går internationale forskere en tour de force gennem folkeskolereformens resultater, overraskelser og udfordringer på en konference på professionshøjskolen UCC.

"En reform bygget oven på en enorm konflikt med lærernes fagforening".

Det var et af afsættene og overskriften på et powerpointslide, da en grundigt forberedt tidligere undervisningsminister Christine Antorini på engelsk talte sig gennem "resultater, overraskelser og udfordringer med folkeskolereformen" på den internationale uddannelsesforskningskonferencer Ecer 2017 i København.

Artiklen fortsætter under banneret

Christine Antorini kaldte sit oplæg  "The Latest  Danish School Reform Revisited - Gains, Surprises and Challenges"

Antorinis fakta om reformen

 

  • 95 procent af forældrene oplever at deres børn går i en god skole.
    Antallet af elever med "high professionel participation" er steget med 3,5 procent fra 2014 til 2016 i 4., 6., 8 og 9. klasse.
  • Især pigerne, elever fra uddanelsesfremmede hjem og elever med indvandrerbaggrund har opnået bedre resultater
  • Skolerne har endnu ikke implementeret alle elementerne af reformen.

Fra Christine Antorinis konference-slide "Results documentet by researches". Antorini understregede, at reformen "kun er tre år gammel", og at der vil være langt flere forskningsbaserede resulater at fremvise om tre år.

 

Antorini var fra 2011 til 2015 børne- og undervisningsminster i regeringen Helle Thorning-Schmidt, dvs. under lockouten og lovindgrebet mod lærerne i 2013 og den efterfølgede vedtagelse af folkeskolereformen, som trådte i kraft efter sommerferien i 2014.

Der var én ting, hun virkelig ville have ønsket - at der ikke var opstået den konflikt med lærerne, som førte til lockout og lovindgreb, sagde hun og forklarede om, hvordan reformen byggede oven på en enorm konflikt med lærernes fagforening:

 "Vi har aldrig haft så store en konflikt i Danmark, der er endt uden nogen form for aftale", sagde Christine Antorini.

Hun forklarede om mulighederne for strejke og lockout i Danmark og sagde, "at lærerne blev lockoutet, fordi der ikke kunne opnås enighed om arbejdsbetingelserne".

"Hvis man slår op på side 1 i en lærebog om ledelse, så kan man læse, at det værste man kan gøre, hvis man virkelig ønsker at ændre noget er at gøre det efter en meget stor konflikt", lød det blandt andet fra Christine Antorini.

"Og selv om denne konflikt var helt tilbage i 2013, så er det virkelig noget, der har ramt - ikke bare lærenes fagforening - men også lærerne. De har følelsen af, at ingen lytter til dem", sagde Antorini.

Hun forklarede forskerne, "at regeringen var nødt til at lave en lov for at stoppe konflikten".

"Så lærerne føler, at det politiske system har tvunget dem til reformen og arbejdsbetingelser, som de ikke er enige i", sagde Antorini og forklarede, at hun blot nævnte dette for at forklare, at:

"Det er ikke er god måde at genmemføre en reform på".

Hun nævnte dernæst helhedsskolen som en udfordring og havde på sin powerpoint indsat Danmarks Lærerforenings plakat fra dengang med læreren Ditte, der viste "regnestykket" skolereform således: "Tvungne helddagsskoler + mindre tid til forberedelse = Discountundervisning".

"Tyveri fra Canada"

Christine Antorini forklarede også forskerne, at elementerne til folkeskolereformen blev præsenteret i december 2012 af hende som minister i Thorning-regeringen.

"Vi har stjålet en masse mål fra skolereformen fra Ontario i Canada", sagde Christine Antorini og forklarede om vigtigheden af at have relativt få overordnede mål  blandt andet pga elevernes meget forskellige baggrund - og af have mange forskellige veje til målene.

Hun fortalte om forskellen mellem folkeskolen og fri- og privatskoler og betonede vigtigheden i, at elever med forskellige social baggrund går sammen i folkeskolen.

En af hendes pointer var, at en af de helt store udfordringer er fortællingen i Danmark  om, at det kun er akademisk viden, der tæller, og hun kaldte den lave andel unge, der vælger erhvervsskolerne "en katastrofe".


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ