Foto: Thomas Søndergaard

Lærere ringer og sms’er om morgenen for at dække sygdom

Lærerne på den få år gamle Trekronerskolen ved Roskilde brænder for deres arbejde. Men det er med risiko for at brænde ud, viser en forskningsrapport om omkostningerne ved selvstyrende lærerteam

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lærerne på Trekronerskolen ved Roskilde ringer og sms'er jævnligt til hinanden om morgenen, inden de møder i skole. Det er nemlig teamkollegerne, man ringer til, hvis man er syg, og så er det teamet, der skal stille med en vikar.

Trekronerskolen er et dejligt sted at arbejde, synes lærerne. Ja, men skolen har et hårdt psykisk arbejdsmiljø, siger to forskere fra Roskilde Universitet (RUC), der har besøgt skolen, gennemført spørgeskemaundersøgelse og interviewet medarbejdere.

Forskernes projekt handler om »Tidsmiljøet i grænseløst arbejde«. Tidligere var der meget fokus på belastninger forbundet med lange arbejdsdage, men i dag ser man, at korte arbejdsdage kan være meget intense og stressende, samt at en del af arbejdet flyttes til hjemmet og påvirker familielivet negativt.

Strukturen på Trekronerskolen er selvstyrende lærerteam med høj grad af selvstyre, og lærerne er meget glade for arbejdsformen. Det var i høj grad den arbejdsform, de valgte, da de søgte skolen.

»Det er fascinerende at se dem sms'e og ringe sammen, allerede før de kommer i skole, men det er også hårdt«, siger lektor, cand.techn.soc. Henrik Lambrecht Lund fra Center for Arbejdsmiljø og Arbejdsliv på Roskilde Universitet.

Forskerne hæfter sig også ved, at lærerne konstant er sammen med eleverne.

»De er 'på' hele tiden, holder pauser med børnene, og det betyder, at nogle af dem fortæller, at de er nødt til at gøre sig utilgængelige over for familien et stykke tid, når de kommer hjem«, siger RUC-kollegaen cand.pharm. Annette Kamp.

Hun understreger, at man har brug for pauser i arbejdet, og at der er meget få pauser i lærerjobbet.

Forskerne fortæller, at lærerne er gode til at holde teammøder, og at de nok er på den arbejdsplads, der har fået mest uddannelse i at arbejde i selvstyrende team her i landet. Alligevel rammer de ned i de klassiske faldgruber, når det gælder det psykiske arbejdsmiljø.

Undersøgelsen viser, at det især er, når et team rammes af sygdom, at det slider. Så bliver strukturen ekstremt sårbar.

»Man er nødt til at kunne hugge en hæl og klippe en tå i sådan et miljø. Men det er svært, hvis man er for ambitiøs og for pligtopfyldende«, mener Annette Kamp.

Hun siger, at man får helt lyst til at arbejde på skolen, når man besøger den.

»Men jeg undrer mig over, hvor meget de ser børnene, og hvor lidt de ser sig selv«. |