Lærer til lærer

Dagens tal -talforståelse i indskolingen

Dagens tal en er god måde lave en fast aktivitet, som ikke kræver forberedelse af dig hver gang. Eleverne føler sig trygge ved gentagelsen. Aktiviteten er god træning og kan gentages igen og igen uden at blive for triviel.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Faste aktiviteter uden forberedelse

Faste aktiviteter uden forberedelse

Jeg sørger gerne for at have nogle faste aktiviteter, som eleverne føler sig trygge ved. Aktiviteter, som ikke kræver forberedelse af mig fra gang til gang.

Hvis du opbygger dine timer omkring faste aktiviteter uden ny forberedelse fra time til time, kan du bruge mere tid til at forberede undersøgende, kompetencegivende værksteder og lade eleverne være selvkørende med de faste aktiviteter.

Dagens tal

Dagens tal

Dagens tal er én af mine faste aktiviteter. Det giver eleverne en god træning i talforståelse og kan gentages hver uge i indskolingen.

#Fil 1

Du kan vælge dagens tal på tre måder:

  1. Med terninger
  2. Ud fra dagens dato
  3. Ud fra hvor mange skoledage, der er gået

Du kan vælge at lade alle elever starte med at lave siden samtidigt. Senere kan du lægge det ind som en aktivitet, de laver i løbet af timen på et selvvalgt tidspunkt.

Du kan enten vælge at printe en ordentlig stak eller laminere dem til et værksted, hvor eleverne udfylder den med en whiteboardpen og visker ud igen efterfølgende. Den kan selvfølgelig også udfyldes digitalt, men jeg synes siden har sin fordel, som en lille hurtig træningsaktivitet, der ikke er for tidskrævende ift. at logge på computer.

Vejledning

Vejledning

I regnestykket med 10’ere og 1’er vil det fx se sådan ud den 23.: 10+10+3

I feltet under skal de selv lave et regnestykke, der giver dagens tal. Fx: 1+1+20+5-4=23.

Jeg har lavet en instruktion her:

https://www.youtube.com/watch?v=iFbnjugk8w0

Powered by Labrador CMS