Debat

Sundere Læreruddannnelse

Der mangler ambitioner og faglige fællesskaber på læreruddannelsen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

SUNDERE LÆRERUDDANNELSE

Jeg er lærerstuderende, en rigtig dygtig lærerstuderende. For jeg er, ligesom mange børn i den danske folkeskole, blevet rigtig dygtig til at aflæse, hvad der forventes af mig, og så gøre det. Det giver gode resultater, gode karakterer, men det er altså også rigtig kedeligt! Der mangler noget.

I takt med at de gamle seminarier lukkes ned og nye, store Campus-byggerier skyder op og fyldes med studerende fra forskellige uddannelser, bliver det sværere og sværere at bevare de tætte relationer de studerende imellem og mellem studerende og undervisere. Det er ganske enkelt svært ikke at blive væk i de overvældende institutioner.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Der mangler nærhed og faglige fællesskaber, hvor studerende og undervisere kan mødes om det, der er vigtigt, i dette tilfælde pædagogik, didaktik, dannelse osv. Når de studerende på læreruddannelsen ikke mærker dette fællesskab, hverken i eller udenfor undervisningen, hvor faglige ambitioner kan vokse, uddannes en masse individualister til at lave skole og kan ikke andet end at reproducere den folkeskole, som allerede er. Men det er ikke nok. Jeg skal være med til at præge den danske folkeskole på samme måde som mine fremtidige elever skal være med til at præge det samfund, de skal ud og være en del af.

Måske hører disse romantiske forestillinger om uddannelse fortiden til og sygnede hen i takt med seminariernes lukninger, men jeg mener stadig, at vi er nødsagede til at gøre et ihærdigt forsøg på at bevare/opbygge de sociale -og faglige fællesskaber, der skal til, for at vores uddannelser ikke bliver reducerede til læringsanstalter og produktion af arbejdskraft til en skole, som vi ikke har ambitioner for.

2.691 nye studerende er i år optagede på landets læreruddannelser og velkommen til! Jeg håber og ønsker, at hr. Søren Pind og rektorer på landets professionshøjskoler vil tage arbejdshandskerne på og være med til at skabe sundere læreruddannelser, som skal uddanne lærere, der ikke bare skal være dygtige. De skal være ambitiøse!

Powered by Labrador CMS