Blog
0   3

Af-akademisering af skolen. Graphic Novel puslespil.

Abonner på nyt om Folkeskolens håndværk og design-rådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

I denne tid, hvor det lystigt bliver debatteret, at den danske folkeskole er blevet akademiseret og at testning af elevers boglige formåen, fylder for meget, skal vi lærere stoppe op. Vi skal stoppe op, og spørge os selv: hvad vi kan gøre ved det? I dette indlæg finder du et muligt svar, og et forløb der matcher det. Det er praktisk dansk.

For vi skal gøre noget ved akademiseringen af skolen. Vi skal ikke være bange for, at vi ikke når vores givne mål, hvis vi finder på alternative veje til læringen, end hvad der står i fagbøgerne. Vi skal lade være med, at lade vores givne mål presse som en for lille hue om vores hoveder. Hvis vi gør det for længe, mister vi os selv. Det er en svær ting, for der er så mange elementer i spil.

Jeg prøver ikke at miste mig selv. Bl.a ved at lave supplerende praktiske forløb, til de fagbøger jeg bruger. For forløb i dansk er, uanset om det er i bøger, eller på undervisningsportaler, virkelig litterære. Dvs der er ikke meget plads til kreativitet og medskabelse, selvom meget forskning peger på, at det er en ret god vej til læring.

I min optik, skal elever have hænderne i lorten, så og sige, for at forstå det.Og i dette forløb, skal eleverne selv producere en graphic novel. Og det skal blive til et puslespil.

Graphic Novels.

Artiklen fortsætter under banneret

Når eleverne laver graphic novels, så lad det være eleverne frit for, hvordan de vil skabe deres billeder. Nogle kan bedst lide at tegne, andre at bruge paint og så er der en flok, der finder virkelig glæde af at bruge app’en Pixton på skoletube.

Kravene til deres graphic novel er at der skal være:

  1. Handling i historien.
  2. Mange Forskellige billedlige virkemidler (med begreberne lært i dansk)
  3. Mellemrum (et par millimeter) mellem billederne, til det efterfølgende arbejde med puslespil.

Når eleverne, og læreren, er tilfredse med resultatet, skal elevernes graphic novels printes og klippes ud.

Og ned i håndværk og design med Jer. For nu skal det blive til et puslespil.

Puslespil

Forløbet her tager udgangspunkt i, at eleverne har lært at håndtere det relevante værktøj.  

  1. Sørg for at alle elever har en plastiklomme til at samle alt i deres efterfølgende arbejde:
  2. Omkredsen af papiret med graphic novel overføres til krydsfinér.
  3. Krydsfinér saves ud med løvsav.
  4. Alle brikker klippes ud, og omkreds af hver enkelt brik overføres, i den rigtige rækkefølge, på krydsfinér fra pkt. 2.
  5. Brikker saves ud og nummereres løbende på bagsiden.
  6. Papir-brikker limes på krydsfinér-brikker med limlak, og der påføres limlak over hver enkelt billede.

 

Alternativt kan eleverne brænde billedet med brænder. I så fald, skal brændingen ske inden brikkerne saves ud.

Materialer:

Papir.

Blyant.

Krydsfinér 4 mm.

Limlak.

 

Værktøj:

Løvsav.

Løvsavsklinger.

Lille tvinge.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Håndværk og designnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Foreningen for håndværk og design.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
4.264 andre er allerede tilmeldt