Formand for Danmarks Matematiklærerforening Jens Peter Christensen er ikke enig i kritikken af Pengeugen.

Matematiklærerformand glad for Pengeuge-samarbejde

Det er Danmarks Matematiklærerforening, der har udformet opgaverne til Pengeuge og ikke FinansDanmark. Et glimrende samarbejde, siger formand for Matematiklærerforeningen, efter at Pengeuge har været kritiseret hårdt på folkeskolen.dk.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"FinansDanmark har tiltusket sig monopol på at indoktrinere 31.000 danske skoleelever i uge 11", skriver bestyrelsesmedlem i foreningen Fair Bidragssats  Lars H. Nielsen i et af flere debatindlæg på folkeskolen.dk. Han opremser flere tabuer -  "bankernes softpower herredømme over finansregulering i EU og Danmark taler vi ikke om" og "truende finanskriser taler vi ikke om".

Debat: Skal bankerne indoktrinere 31.000 folkeskoleelever 12.-16. marts 2018?

Formand for Danmarks Matematiklærerforening og lærer på Skørping Skole Jens Peter Christensen er ikke enig i kritikken:

"Det er Matematiklærerforeningens folk, der har udformet opgaverne til 7. og 8. klasse i Pengeugen. Der er tale om et glimrende samarbejde med FinansDanmark, der har kørt i flere år. Bankerne bliver på ingen måde promoveret i materialet. Opgaverne er ren matematik og regning. Bankansatte kommer ud på skolerne og fortæller om, hvordan banker fungerer, men det foregår i skolen, på vores banehalvdel og lærerne er med hele vejen", siger Jens Peter Christensen.

"Jeg kan se, at han har en anden holdning til det. Det er helt fint, men jeg synes, at kritikken rammer ved siden af".

 

Kvalitetsmateriale til eleverne

Matematiklærerforeningens formand understreger, at opgaverne handler om rentes renter, procentregning, hvordan man opretter lån og konsekvenserne af at oprette lån og kviklån for eksempel via sin mobil. Desuden omhandler materialet emner som skat og velfærd.

Debat: For godt til at være sandt

"I materialet fortæller politiet også om digital sikkerhed. Vi er gået ind i samarbejdet med vores motto 'matematik med glæde' og for at udforme noget ordentligt kvalitetsmateriale. For eksempel bliver mange unge fanget i en gældsspiral, fordi de optager hurtige lån. Det er vigtigt, at vi taler med de unge om konsekvenserne og at de lærer noget, de har brug for. Det her handler ikke om finanspolitik". 

Han forklarer, at bankrådgiverne fortæller eleverne, hvordan de arbejder, hvad folk kommer i banken for at få rådgivning om. Ingen banker bliver promoveret enkeltvis i materialet.

Debat: Hvorfor handler skolernes pengeuge ikke om, at næste generation skal betale mere for at få mindre?

"Jeg har selv haft et forløb med en 8. klasse, hvor eleverne fik genopfrisket procentregning, og hvor en fra den lokale bank fortalte om deres lånerådgivning. Det er heller ikke sådan, at de bankansatte afleverer pjecer og visitkort til eleverne".

 

Kritiske lærere

Jens Peter Christensen mener bestemt ikke, at lærerne lader de unge i stikken.

"Vi er jo kritiske som lærere. Vi taler med eleverne om det, hvis vi står med et materiale, der forherliger et bestemt firma eller en bestemt livsbetragtning. Desuden er det udmærket at få skubbet noget godt og gratis undervisningsmateriale ud på skolerne. Vi får FinansDanmark (rettet kl. 16.11, red)  til at betale nogle materialer, vi har selv udarbejdet opgaverne, og det har jeg det fint med. Det er jo en kritik, der tidligere har lydt, når Shell, Coca Cola og Lego har udsendt materialer til skolerne. Men hvis det er godt materiale, og det er det til Pengeugen, så kan jeg ikke se problemer i det".

Debat: Fokus på unge og finansiel forståelse 

 

Læs mere