Anmeldelse Samfundsfag
0   11

Udmærket materiale slipper lidt for let uden om de sværeste problemstillinger

Med den verdensomspændende flygtninge- og migrantkrise ligger det lige til højrebenet, at Røde Kors skulle udgive undervisningsmateriale om dette. Overfladisk set slipper de ganske fint fra det, men der er et væsentligt kritikpunkt.

act - Fordrevet

Fakta


Titel
act - Fordrevet

Pris
gratis (+ekspeditionsgebyr)

Forlag
Røde Kors

I vore dage er der ingen vej uden om formalia, når man skal vurdere undervisningsmateriale, så lad os få det af vejen først: Der er godt styr på det. Der er formål og Fælles Mål og færdighedsmål, så ingen kommer til at stå og mangle. En buket af fag er taget i ed, og det hele hænger sammen – helt efter bogen.

Der er ingen tvivl om, at man som lærer får en masse brugbart materiale i "act – Fordrevet". Som der står i præsentationen, så er der til en hel emneuge. Emnet er helt på toppen hvad aktualitet og relevans for elever såvel som samfund angår. Der er heller ingen tvivl om, at materialet formår at komme ind under huden på én – det er meget personligt med børns beretninger om livet som flygtning og oplevelser, de færreste af os kan forestille os. Med dette materiale kan man tage sine elever på en didaktisk ekskursion, som kan blive ganske nærværende og vedkommende. Tilgangen er meget empatisk, at arbejde med oplevelser og forestillinger for at sætte sig i den andens sted.

Artiklen fortsætter under banneret

Det er alt sammen såre godt – men jeg savner faktisk, at man også går et skridt tilbage, bliver en anelse upersonlig, om man vil. Da emnet netop er så debatteret for tiden, ville jeg gerne have haft en mere samfundsfaglig vinkel, der kunne hjælpe eleverne med at vende nogle af de reelt svære dele af hele dette sagskompleks. For i virkeligheden er det jo ikke ret svært at føle stor sympati for et barn på flugt eller en familie i livsfare. Enhver ville da række hånden ud og gribe fat i én, der er ved at falde ned i en afgrund. Men danske børn lever også i en ekstremt medieeksponeret virkelighed, hvor en af landets ministre fejrer asylstramninger med kage, og tusinder af veluddannede mennesker kalder hende Satan selv. Danske børn hører om migranter og velfærdsflygtninge og humanitære katastrofer og har forældre, der stemmer på Dansk Folkeparti og Enhedslisten. Danske børn hører, at de, der vil lukke flygtninge ind, er landsforrædere, mens de, der ikke vil, er nazisvin – og den verserende debat giver nemt det indtryk, at der ikke findes nuancer imellem de to poler. Især når man lægger op til et ugelangt forløb. Man kunne have arbejdet med migration/flugt-skismaet, som de fleste store børn nok har hørt om og næppe har overblik over. I en begrebsgennemgang får vi at vide, at fattigdom og sult ikke giver flygtningestatus ifølge FN, mens man i en opgave får præsenteret netop fattigdom og arbejdsløshed som årsager til flugt. Det paradoks skriger i mine øjne på at blive bearbejdet.

Desværre springer man over en lav del af gærdet. Det er symptomatisk, at geografidelen, som er den eneste, der henvender sig specifikt til 7.-9. klasse, fremstår mest uforløst. Materialet er primært til mellemtrinnet, hvilket afbøder kritikken en anelse – men på den måde, at det gør det lidt mindre problematisk, for de lidt yngre elever har også behov for at arbejde med de mange modsatrettede forhold inden for emnet her.

Nu har jeg svunget krabasken, så man kunne forledes til at tro, at materialet ikke er det papir værd, det er trykt på. Derfor vil jeg afslutningsvist rette skuden lidt op, for som jeg skrev først i anmeldelsen, så er der en del at komme efter. Underviser man på mellemtrinnet, vil jeg så afgjort anbefale, at man rekvirerer materialet og bruger det i sin fulde længde eller mindre. Opgaverne er generelt af høj kvalitet – jeg er ikke sikker på værdien af billedquizzen, men ellers er jeg begejstret.

Jeg holder mest af at skrive positive anmeldelser. Der ligger meget arbejde og mange gode intentioner bag ethvert undervisningsmateriale, og jeg giver hellere et klap på skulderen end et spark i røven, hvis jeg overhovedet kan forsvare det. Når jeg vælger at gå i rette med Røde Kors i denne anmeldelse, er det, fordi emnet er så ekstraordinært vigtigt. Der står i vejledningen, at formålet er at gøre eleverne fortrolige med begrebet nærområder, og det er også al ære værd. Alligevel mener jeg, at en så vægtig aktør som Røde Kors bør byde ind med ord, tanker, begreber, refleksion og eftertanke i bredest tænkelige forstand, når de lancerer et undervisningsmateriale om så omdiskuteret et emne. Det fortjener både eleverne og emnet.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Historie- og samfundsfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for de to fag. I samarbejde med foreningen Falihos.

Læs mere om de faglige netværk
6.271 andre er allerede tilmeldt