Anmeldelse

Skæbnemageren

"Skæbnemageren" – et fornemt værk!

Der findes en gammel frase om, at det værste sted, et menneske kan tages, er på ordet, og det er lige netop, hvad der sker for drengen Simon, da han en morgen ønsker sin tvillingebror, Tim, væk – for broderen bliver omgående pist væk!

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Skæbnemageren" handler om brødre, kærlighed, jalousi og ondskab og om at gå på opdagelse i den vilde og ukendte verden, som Kenneth Bøgh Andersen og illustratoren Lars Gabel så smukt og grumt har skabt sammen. Det er graphic novel, fantasy, så det batter, og det er både gysende og flot.

Fakta:

Titel: Skæbnemageren

Forfatter: Kenneth Bøgh Andersen, Lars Gabel

Pris: 249,95

Sider: 176

Forlag: Rosinante

”Hvornår er man ond? Er jeg ond? Er jeg?” spørger forfatteren inkvisitorisk sig selv på de første sider af denne overdådigt illustrerede graphic novel. Et spørgsmål, han ofte – altid? – tumler med i forfatterskabet. På de allersidste sider henvender Kenneth Bøgh Andersen sig så også direkte til læseren: ”Hvornår er man ond? Er du ond? Er du?” – Tænk bare lidt over det!

Bogen har også en hilsen fra Kenneth Bøgh Andersen til forfatterens sønner Tobias og Mikkel. ”Tro på jer selv, drenge. Og pas på hinanden” – er det gode budskab. Måske er de to drenge i virkeligheden en væsentlig del af inspirationen til historien?

Tvillingerne Simon og Tim er meget forskellige. Normalt er tvillinger tæt forbundne, men her hersker jalousien i udstrakt grad. Simon har et vanskeligt sind – måske fordi deres mor fortæller, at han – Simon – var en overraskelse, for hun anede ikke, at hun havde to babyer i maven. Det er, som om Simon føler, at man ikke havde regnet med ham, og det sætter gang i jalousien i ham.

En rigtig sur morgen ønsker Simon så, at Tim ikke var der, og med det samme er Tim væk, ingen kan huske ham overhovedet. Selv på et foto fra en familieskitur figurerer han ikke længere, men i Simons hjerne rumsterer en dårlig samvittighed, og det går lynhurtigt op for ham, hvad han er skyld i.

I et maleri, et naturbillede, på sit værelse ser han pludselig en lille figur, et troldelignende væsen, Tom, der fortæller, at der er en åbning ind igennem billedet ind til en anden verden for Simon, hvis han vil redde sin bror, men samtidig advarer Tom ham, for Spindelheksen har taget Tim. Simon fortryder dog så stærkt, at passagen gennem billedet åbner sig, og snart befinder han sig i en helt anden verden med et væld af farer og mærkelige væsner. Det bliver en lang rejse for Simon med store faremomenter.

Kenneth Bøgh Andersen er meget optaget af skæbner, og om man er i stand til at påvirke sin egen skæbne. I "Julemandens død" fra 2013 lukker en af hovedpersonerne i romanen en dør op ud til det sted, hvor alting, hele verden, styres, men han nærer sig heldigvis og holder fingrene væk.

Kenneth Bøgh Andersen leger med skæbnen i denne fine graphic novel. De fem tekstbobler på side 106 indeholder følgende: "… eller er udfaldet allerede bestemt? Er vi en historie, der skrives? Eller en historie, der allerede er skrevet? Og hvis det er tilfældet, hvad så hvis læseren stopper med at læse? Lige nu og lige her? Så ender historien lige nu og lige her, og vi vil for evigt være fastfrosset i dette øjeblik".

Lars Gabel boltrer sig på elegant og fantastisk vis igennem hele billedromanen, der virker utrolig flot gennemarbejdet i et samarbejde mellem forfatter og illustrator. De varierede billedformater, beskæringer, er smukt udført i mørke og dæmpede farver. Hvert billede har sit eget touch og sin egen uhyggelige fortælling. Det er derfor vigtigt at ”læse” hvert enkelt billede.

"Skæbnemageren" er oplagt til brug i danskundervisningen fra 5.-10. klasse, og hvor er der dog efterhånden en lang stribe af flotte graphic novels at tage af. "Skæbnemageren" ønskes alt godt på den videre vej i bogjunglen – det fortjener den og de to ophavsmænd.