”For at være helt ærlig havde jeg ikke en bestemt forventning til antallet på landsplan", lyder det fra formand for professionhøjskolernes uddannelsespolitiske udvalg Camilla Wang.

Professionshøjskolerne om ny læreruddannelse: Mange studerende er ikke et mål i sig selv

Det er ikke til at sige, om 61 studerende er mange eller få. Det afgørende er, at de måske var gået udenom læreruddannelsen, hvis ikke der havde været en traineeuddannelse. Sådan lyder det fra formanden for professionshøjskolernes uddannelsespolitiske udvalg.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

61 studerende starter på de nye stort opslåede traineelæreruddannelser, hvor studerende kombinerer studiet med en deltidsstilling på en folkeskole.

Gruppen på 61 er fordelt på fem forskellige uddannelsessteder, og i Nørre Nissum og Skive er der kun optaget henholdsvis én og to studerende.

Sløv start til ny type læreruddannelse: 61 studerende starter med job og løn 

Ifølge formand for Danske Professionshøjsskolers uddannelsespolitiske udvalg Camilla Wang er antallet ikke et mål i sig selv.

"For at være helt ærlig havde jeg ikke en bestemt forventning til antallet på landsplan. For os er det ikke et mål i sig selv, at der skulle være mange, og ej heller er det et mål at bryde med den ordinære læreruddannelse", siger hun og fortsætter.

"Målet er at skabe en læreruddannelse med mulighed for, at man kan tage den på forskellige måder, uanset hvilken livssituation man er i. Og derfor synes jeg, at 61 er 61, som muligvis ikke havde taget en læreruddannelse, hvis ikke der var denne her mulighed".

Kommunerne er afgørende for uddannelsens fremtid

Sidste år var UC Lillebælt i Jelling først med at tilbyde en traineeuddannelse, og i år valgte tre af Vias uddannelsessteder og Professionshøjskolen Absalon i Vordingborg at gøre det samme. Samtidig har uddannelseschef på UCN tidligere fortalt, at man er i dialog om en lignende uddannelse i Aalborg.

Læreruddannelser med løn breder sig 

Men om der kommer flere af samme type uddannelse, tør Camilla Wang ikke spå om.

"Denne her uddannelsesform er helt afhængig af, at kommunerne spiller med. Det handler om, hvor stor en mangel de oplever", siger hun.

Praktikken består

De 61 nye studerende kan nu se frem til et fireårigt studieliv, hvor tiden skal fordeles mellem studiebøger og en 25-, 30- eller 40 procentstilling på en folkeskole. Men selvom de studerende bruger en stor del af deres studieliv ude blandt elever på en folkeskole, betyder det ikke, at den almindelige praktik på sigt bliver sløjfet.

"Det tænker jeg ikke. Praktikken er andet og mere end blot at have en praksis. Praktikken har bestemte kompetencemål, og der er knyttet vejledning til på en helt anden måde. Det kan man ikke erstatte ved blot at undervise selv".

For og imod traineeuddannelsen

De studerende vil mange steder blive placeret på hold sammen med de studerende fra den ordinære læreruddannelse. Men Camilla Wang frygter ikke, at det vil give anledning til udfordringer, at de studerende har arbejde ved siden af.

"Hvis der skulle være nogle forskelle, så er det, at de her studerende både ofte kommer med noget og får en masse hands-on erfaring, de kan bringe i spil. Det er positivt for hele uddannelsen".

Arbejdsuge på 50 timer

Hun tilføjer, at de studerende på traineeuddannelse typisk er ekstra motiverende og klar på, at studie og job løber op på op imod 50 timer om ugen i de fire år studiet varer.

Marie kørte død i den almindelige læreruddannelse 

"De har måske ikke de økonomiske muligheder til at leve på SU, og nogen kan slet ikke få SU. Men de har til gengæld nogle tidsmæssige muligheder", fortæller Camilla Wang.