Anmeldelse

Du har et valg!

Normkritisk materiale om social kontrol

Et materiale, der kan bruges som afsæt i undervisning om menneskerettigheder, social kontrol, gruppedynamikker, konflikthåndtering og relationer. Der er fokus på både danskfaglige og samfundsfagsfaglige mål, ud over at selve temaet er sundheds- og seksualundervisningsrelateret.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Materialet "Du har et valg!" består af et elevhæfte, en lærervejledning, en hjemmeside og en app. Det henvender sig til udskolingen og har et normkritisk afsæt. At noget er normkritisk, betyder kort fortalt, at det konstant sætter spørgsmålstegn ved, hvad der er normalt, og hvem der bestemmer normerne. Det her materiale er så normkritisk og i øjenhøjde med eleverne og læreren, at jeg ikke rigtig kan holde min begejstring tilbage.

Fakta:

Titel: Du har et valg!

Forlag: Integrationsministeriet

Teksten i elevhæftet er fint og omsorgsfuldt skrevet, så alle vil føle sig hørt og set og som en del af materialets målgruppe. Det passer godt til undervisning for alle teenagere. Både de, der oplever stor social kontrol, og de, der i ringe grad eller slet ikke oplever det, vil føle sig hørt og set og finde materialet relevant.

Elevhæftet er opbygget overskueligt med relevant info og alsidige opgaver og undrespørgsmål, som tager afsæt i den info, man drypvis får. Det består af en grundmodul og fire temamoduler. Grundmodulet omhandler dialog/debat, ære, gruppedynamikker og konfliktnedtrapning. Kort sagt noget, alle elever kan drage nytte af og bruge i deres teenageliv. Derefter følger fire temamoduler, der behandler social kontrol fra forskellige vinkler. Man kan vælge imellem modulerne, alt efter hvad der er mest relevant for ens elever.

Det første temamodul handler om gruppedynamikker og herunder familien som gruppe. Temaet bearbejder det at være en del af flere forskellige fællesskaber eller kulturer, og at vi alle tilhører flere fællesskaber.

Det andet temamodul handler om rettigheder. Det tager definitionsforskellen på regler og normer op og arbejder med, når de forskellige fællesskaber, man er en del af, har forskellige normer, som skaber konflikt, når de støder sammen.

Tredje temamodul handler om køn og seksualitet. Det beskriver de sociale udfordringer, der kan være ved at have en anden seksualitet eller en anden kønsopfattelse end majoriteten, så både de, der står i det, og de udenforstående er inkluderede.

Det fjerde temamodul handler om familieliv og de konflikter, som man kan have med sine forældre, på en måde, så alle kan relatere til det. Flere steder efter et tema er der relevante og nyttige link til hjælp for børn, som oplever forskellige former for social kontrol eller på anden måde føler sig klemt.

Lærervejledningen er fyldig og kan godt slå benene lidt væk under en. Men det er kun, fordi arbejdet virkelig er gjort for en på forhånd. Kapitel 1, 2 og 4 klæder læreren på til at undervise i social kontrol, og kapitel 3 fremlægger en detaljeret drejebog til hvert temamodul med beskrivelser af opgaverne, forventet tidsforbrug og rækkefølge, tingene kan gøres i. På samme måde er der også en plan for en temauge, ligesom alle modeller, der bruges i materialet, er at hente i en pdf, der linkes til. Det er utrolig nemt at gå i gang med og kræver ingen anden forberedelse end at printe siderne. Forberedelsen ligger altså primært i at læse op på temaet social kontrol. Kapitel 1 omhandler didaktik, principper og forenklede Fælles Mål. Kapitel 2 giver baggrundsviden om social kontrol, og kapitel 4 giver en guide til, hvordan man bærer sig ad med at undervise i ”brandfarlige” emner i sin klasse.

På den tilhørende meget fine og overskuelige hjemmeside www.hvembestemmer.kk.dk er der gode, simple videocases og opgaver til eleverne og en masse gode henvisninger til gæstelærere og andre undervisningsmaterialer, der kan være relevante. Derudover kan man booke en gæstefacilitator til en halv dags undervisning, hvis man for eksempel vil arbejde med materialet i en temauge eller på en fagdag.

Det er med andre ord en megagod lærervejledning, der følger med dette fantastiske undervisningsmateriale. Der er stort fokus på didaktik, og teksten er let at skimme for at finde de dele, som er særligt relevante for ens undervisning.

Til materialet hører også en app ved navn Mærk, men den er i skrivende stund ikke i luften, så jeg kan ikke sige, hvordan den bliver. Men den lyder lovende ud fra det, der står i lærervejledningen.