Blog
0   6

Læring finder sted, hvor læring er!

Abonner på nyt om Søren Peter Dalby Andersen i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Sommerferien byder for mit vedkommende på afslapning i Sverige og på Læsø. Men som alle lærere finder jeg altid, helt ubevidst, inspiration til ny undervisning - også i min ferie. I dette tilfælde vil jeg dele min seneste inspirationskilde med dig.

Det har altid været en kæphest for mig, at læring finder sted, hvor læring er. Det betyder, i mine øjne, at det ”bedste” læringsrum ofte skal findes uden for naturfagslokalet. Det giver dog, som oftest, lidt udfordringer i forbindelse med at finde relevante besøgssteder samt at udvikle dertil spændende og autentiske problemstillinger, der kan flytte undervisningen ud af klasselokalet.

Jeg er faldet over et site med guldgruppe af forløb, som adresserer klimatilpasning på den ene eller anden måde. Sitet beskriver en række opgaver, som eleverne løser i forbindelse med besøg på et klimatilpasningsanlæg. Der er blandt andet opgaver, hvor de skal tage vandprøver, lave opmålinger og analyser af plante- og dyrelivet. Udover disse er der også flere opgaver til at belyse forskellige aspekter af klimatilpasning. Opgaverne er rettet mod mellemtrinnet, udskolingen og gymnasiet og spænder over fagene biologi, geografi, matematik, fysik/kemi og natur og teknologi.

Se den samlende temaside om klimatilpasning for at få et overblik over forløbene http://www.skoven-i-skolen.dk/temaer/klimatilpasning

Yderligere er der en rigtig fin kortfunktion, hvor du kan finde et lokalt klimatilpasningsanlæg og en beskrivelse af dette. På kortet er desuden angivet, hvilke faglige opgaver, man kan arbejde med på det pågældende anlæg. Så bliver det næsten ikke nemmere at planlægge og gennemføre autentisk klimatilpasningsundervisning.

Artiklen fortsætter under banneret

Projektleder fra naturvidenskabernes hus Anita S. Bek har informeret mig at flere lokationer kommer løbende til, efterhånden som flere kommuner indmelder deres anlæg.

 

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.605 andre er allerede tilmeldt