Tysk og fransknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for fagene. I samarbejde med Sproglærerforeningen, Tysklærerforeningen og Fransklærerforeningen.

(2.587 følger) Se alle medlemmer
Blog
0   13

Mit der Zeit gehen

Abonner på nyt om Tyskbloggen i dit personlige nyhedsbrev.


Superflot arbejde 9. Klasse Tarup skole.

Lotte Tingsager har sammen med sin 9. klasse leveret et meget flot undervisningsforløb i tysk i et eTwinning projekt og har nu efterfølgende søgt om det nationale kvalitetscertifikat.

Det drejer sig om projektet ’Mit der Zeit gehen,'. Jeg har kigget lidt på det meget spændende projekt mellem eleverne fra de fire lande Danmark, Kroatien, Polen og Italien.

Artiklen fortsætter under banneret

Projektets twinspace (fælles arbejdsrum) er offentligt og kan besøges på: twinspace.etwinning.net/25261/pages/page/148708

Fra lærerside er forløbet lavet meget overskueligt for eleverne med en flot præsentation af arbejdsgangene.

Eleverne laver opgaver, hvor de bidrager til en fællesforståelse af, hvem de hver især er, og hvordan de bruger deres tid.

Eleverne laver desuden nogle fællesopgaver omkring sproglige vendinger på tysk i forbindelse med ’tid’ samt deltager i en logokonkurrence.

Til sidst evaluerer eleverne det fælles projekt.

 

Kvalitetsvurdering

I en kvalitetsvurdering bliver der – udover nogle minimumskriterier - kigget på pædagogisk innovation, inddragelse af faglighed, samarbejde mellem de deltagende klasser og brug af teknologi. www.emu.dk/modul/det-nationale-kvalitetscertifikat

Projektet er helt klart meget tyskfagligt rettet og den pædagogiske innovation ligger i den måde, der bliver arbejdet med stoffet på i samarbejdet. En spændende og vedkommende måde at arbejde med begrebet ’Tid’ og eleverne får en sjov og motiverende oplevelse ved at gå på jagt efter tidsudtryk sammen med andre.

 

Elevernes evaluering viser jo også, at det er selve samarbejdet med de andre landes elever, der vægtes højest og at eleverne oplever tyskundervisningen som sjov.

 

Teknologibrugen integreres flot på en vedkommende måde, og twinspace-projektrummet bruges til samling og dukumentatione af det fælles projek. Værktøjet Padlet bruges flittigt som fælles væg ved samarbejde på tværs og ellers bruger eleverne forskellige præsentationsværktøjer. Om de også har kommunikeret verbalt som intentionen var i projektbeskrivelsen, kan ikke ses på projektets offentlige twinspace

 

Lærerne må også helt klart have kommunikeret godt sammen for at få planlagt så fint et projekt og så ’lækker’ og klar en intro til eleverne.

Så ud fra min vurdering - et projekt, der flot og tydeligt fortjener et nationalt kvalitetscertifikat. Samt tillige en opfordring herfra til at gå videre og søge det europæiske kvalitetscertifikat også J

 

Vil du vide mere om indholdet kan du se projektets offentlige side, men jeg har også tidligere blogget projektbeskrivelsen sammen med to andre eTwinning projektbeskrivelser: www.folkeskolen.dk/599427/anerkendelse-og-respekt

Vil du vide mere om eTwinning, kan du gå på www.etwinning.net


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ