Undersøgende samtaler kræver rigtig meget af lærerne, for det er ikke kun eleverne, der skal være undersøgende. Det er faktisk også lærerne, lyder det fra Thomas Illum.

Forskningschef: Teknologien truer dannelsen

Hvis borgerne ikke forstår principperne i programmering, har vi et oplysningsproblem i et demokratisk samfund. Men i skolen må diskussionen ikke alene handle om, hvorvidt programmering skal være et fag i skolen, lød det fra forskningschef Thomas Illum på Sorø-mødet.

Publiceret

Kritisk tænkning og teknologiforståelse i skolen 

•Er mere end summen af  kildekritik og digitalekompetencer.
•Kræver en høj grad af elevdeltagelse og undersøgendetilgange.
•Kræver direkte undervisning (fx "Questioning the Author","Exploratory talk", "Computationel thinking", "Questioning theProgrammer"…).
•Kræver oplysning og opbyggelig rammesætning, så den kritisketilgang ikke kammer over i skepticisme og konspirationsteori.
•Bør gå bagom fænomenerne (fx Fake news og konspirationsteori)og sætte fokus på mekanismerne bag (fx tillid, anerkendelse,opmærksomhed og interessekampe).
•Bør være en dimension i alle fag og på alle klassetrin.
Kilde: Thomas Illum

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

To amerikanere googler 'Ægypten'. Den ene får øverst tilbudt emner som 'kriser i Ægypten' og 'protester i 2011´. Den anden får tilbudt emner om rejser og daglige nyheder fra Ægypten.

Forskningschef ved University College Lillebælt Thomas Illum trækker de to eksempler frem, da han på Sorø-mødet giver sit bud på, hvordan teknologi udfordrer dannelsen, og hvordan lærerne kan fremme kritisk tænkning hos eleverne. Google-søgningen trækker han frem for at vise, at "hvis vi ikke lærer at forstå programmering, så bliver vi programmeret af andre", som han citerer den amerikanske medieteoretiker Douglas Rushkoff for at sige.

De to amerikaneres helt ens google-søgninger er et godt afsæt til at beskrive, hvordan teknologien udfordrer dannelsen.

"De fik to vidt forskellige søgeresultater - den ene fik noget omkring rejser og den anden om kriser i Ægypten", siger han og giver flere eksempler på, hvordan eksempelvis Facebook laver brugerflader for den enkelte, som er baseret på individuelle søgninger og interesser.  

"Personaliseringen underminerer det offentlige rum", lyder forskningschefens dystre konklusion.

 

Kritisk tænkning i alle fag

Thomas Illum mener, at kritisk tænkning og teknologiforståelse i skolen bør være en del af alle fag på alle klassetrin. Og han mener, at den diskussion, som har været om programmering i skolen er for smal.

"Det der er ærgerligt, når man diskuterer programmering i dag er, at det ofte bliver til en lidt snæver diskussion om, hvor vidt vi skal have programmering ind som fag i skolen. Hos Rushkoff er programmering en metafor for, at hvis vi ikke forstår principperne omkring programmering, så har vi et oplysningsproblem i et demokratisk samfund".

"Det handler om, at vi giver tillid til programmørerne, når de er med til at skabe den fremtid. Spørgsmålet er, om man skulle lave et helt nyt code of conduct for programmører?", sagde han i sit oplæg til Sorø-møde-diskussionen om teknologi og dannelse i skolesystemet. 

Kritisk tænkning udfordrer lærerne

Teknologiens trussel giver nye udfordringer, når eleverne i skolen skal lære om kritisk tænkning. Her er det vigtigt, at der er en høj grad af elevinddragelse og undersøgende tilgange i undervisningen, fortæller Thomas Illum. En af de elementer, som forskere har fundet ud af virker, er dialog. I USA og England har man set på, hvilken form for dialog, som virker, for:

"Det er ikke lige meget, hvilken dialog det er", siger Thomas Illum. "Det vi skal have er undersøgende samtaler. Det er ikke en løs snak. De (England og USA red.) er begyndt at undervise i, hvordan man gennemfører undersøgende samtaler, og hvor man beskæftiger sig med stof og fag, hvor man principielt er åben for nye vinkler.  Det kræver rigtig meget af lærerne, for det er ikke kun eleverne, der skal være undersøgende. Det er faktisk også lærerne", siger Thomas Illum. 

DLF og ministeriet: Nyt forsøg sætter dannelse og æstetik på dagordenen