Debat

Forståeligt at færre vil være lærere!

Nedenstående indlæg blev bragt i Berlingske d. 1. august efter offentliggørelsen af antallet af studerende på læreruddannelsen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Optaget til de videregående uddannelser er netop offentliggjort, og det kan endnu engang konstateres, at tilgangen til læreruddannelsen ligger unde det ønskelige niveau.

Når tilgangen til læreruddannelsen ikke er stort nok til at dække fremtidens behov for lærere, skyldes det i høj grad de arbejdsvilkår, som blev trukket ned over lærerne samtidig med indførelsen af skolereformen. Siden da er interessen for at blive lærer – forståelig nok – styrtdykket med mere end 5.000 færre optagede ansøgere siden optag 2012. 

Lærerne har mistet den nødvendige frihed i arbejdet for at kunne lykkes med lærerjobbet. Det går selvfølgelig i sidste ende ud over eleverne.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Det faktum, at selve strukturen i danske læreres hverdag ikke harmonerer med deres arbejde, har det politiske segment hidtil ikke været i stand til at forstå.

Skal tilgangen til læreruddannelsen stimuleres, er første skridt en regulering af lærernes arbejdsvilkår, herunder de rigide og ufleksible arbejdstidsregler og tilstedeværelsespligt, som skriger til himmelen i forhold til nutidig personaleledelse.

Overvejelserne om at forbedre læreruddannelsen er relevante, men hvis det er større tilgang af veluddannede lærere til folkeskolen, der er målet, er det vigtigt at forstå, at det er arbejdsvilkårene for lærerne, der skal sælge læreruddannelsen – og ikke omvendt!