Anmeldelse

Sociale medier

Sociale medier i undervisningen

Sociale medier er en fast del af unges hverdag. De fleste bruger det hyppigt, og det spiller en stor rolle i unges sociale liv – både positivt og negativt. Undervisningsmaterialet rummer både at kritisere og oplyse om sociale medier og har et fint afsnit om netetik og mobning på sociale medier.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

”Sociale medier” er et undervisningsmateriale til 5.-6. klasse om netop dette. Bagi er nogle få siders lærervejledning og en oversigt over, hvilke Fælles Mål i dansk som bogen dækker.

Fakta:

Titel: Sociale medier

Forfatter: Lena Bülow-Olsen, Inger-Lise Lund, Lone Nielsen

Pris: 177,50

Sider: 80

Serie: Loop læsning

Forlag: Alinea

Materialet, som er skrevet direkte til eleverne, rummer en del forklarende tekst, som gør bogen tung og lidt tør. Jeg tænker, at det havde fungeret bedre med flere eksempler og måske den forklarende tekst rykket bagi, hvor lærervejledning i forvejen står. Lærervejledningen er til gengæld en kende for generel for min smag. Meget af det behøver man reelt ikke at læse, men er mest hensigtserklæringer omkring, hvad der er vigtigt i de forskellige kapitler.

Fordi opgaverne er skrevet i meget generelle termer og nogle gange virker lidt indforståede, er mange af opgavebeskrivelserne lidt knudrede. Desuden er der noget med perspektivet i opgaverne, som er lidt pudsigt. Når man bladrer igennem bogen, overrasker det lidt, at mange af synspunkterne og udsagnene om sociale medier er negative og primært skrevet fra et voksenperspektiv. Det virker pudsigt at blive ved med at tale næsten udelukkende negativt om et medie, som børn og unge bruger meget, når man vil lære dem noget nyt om det medie. Jeg forestiller mig, at det ville fungere bedre at holde tonen mere afbalanceret i udsagnene, så eleverne kan se sig selv i nogle af udsagnene.

Man kunne tolke bogens mission, som at den forsøger at provokere eleverne til at finde på gode argumenter for sociale medier. Men med bogens ret kedelige layout kunne man godt ende med en tabt kamp.

I bogen lærer eleverne ikke kun om sociale medier, de lærer også en hel del om blandt andet argumentation, læsestrategier og kvalificeret søgning på nettet. Så dansklæreren kan sagtens flette undervisningen ind uden at få sved på panden – selvom bogen også passer perfekt til understøttende undervisning. Bogen rummer også en del god statistik omkring brugen af sociale medier, som er interessant at læse og debattere. Derunder også en del om mobning på sociale medier og råd til, hvad man gør, hvis man oplever det.

Ovenstående fire emner er så centrale og efterspurgte blandt lærere ude i skolerne, at de ulemper, bogen har, klart er opvejet. De fire emner er så kompetent gennemgået, at de er lige det, man skal bruge for at klæde sine elever rigtig godt på. Især det med at søge kvalificeret på nettet har der virkelig manglet undervisningsmaterialer til – det er dejligt, at det kommer til mellemtrinnet nu. Forhåbentlig er der snart nogen, der laver det til indskolingen også.

Et af bogens mål er, at man skal lave en videolog over, hvad man har lært. Det er fedt, at skabelse af digitale medier bliver bragt ind i undervisningen på en relevant måde, og det er en sjov måde at samle op på, som måske vil gøre det mere indbydende for eleverne at have lyst til at evaluere undervejs. Bogen rummer også en elevguide til, hvordan man lærer at lave en videolog. Den fortæller ikke noget teknisk, men forklarer derimod formen på genren. Pluspoint for det i min bog.

Materialet slutter af med, at eleverne skal lave et blogindlæg, hvor de bruger alle de ting, som de har lært gennem bogen. Det er en fin måde at slå en sløjfe på et forløb om sociale medier. Der er en rigtig god guide til at vise eleverne, hvordan de skal opbygge deres blogindlæg, så det passer til genren og rummer de tematikker, som er påkrævet. Samtidig understreges det, at det er op til indehaveren af bloggen at sørge for, at debatten ikke løber af sporet. Det er en god lille finesse, hvor eleverne lærer noget om netetik, som er så essentielt for, at vi får et godt socialt miljø på nettet også.

Alt i alt et okay undervisningsmateriale om sociale medier, selvom jeg glæder mig til, at der kommer materiale, der går endnu mere i dybden, samtidig med at det er i øjenhøjde med eleverne.