Debat

Hvad mener du om test, Haarder?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kære Bertel Haarder!

Jeg bliver en anelse usikker på, hvad du egentlig mener om de nationale test. I dag kan jeg på folkeskolen.dk læse, at du siger: »Hvis det sker som led i et mentalt vendepunkt, og vi går fra detailstyring og processtyring og over til at styre på resultater, så ville jeg da være underlig, hvis jeg ikke syntes, det så var vigtigt, at man kunne se resultaterne«.

Din udtalelse står i dyb kontrast til, hvad du tidligere har udtalt om de nationale test. Jeg citerer fra folkeskolen.dk den 30. marts 2005 (artikel med overskriften: »Haarder: Nationale test, der måler det rigtige«): »De her test vil blive udarbejdet, så de, så vidt som det overhovedet er muligt, måler det rigtige, nemlig måler på, om eleverne kan bruge det, de har lært. Jeg tror, du undervurderer kvaliteten af det arbejde, som ministeriet er i gang med i dialog med lærere rundt om i landet«, sagde du dengang. Og her endnu et citat fra samme artikel: »Nej, det står jo klart udtrykt i regeringsgrundlaget, at der hverken skal ske offentliggørelse af testresultater for den enkelte elev eller for den enkelte skole. Men den enkelte lærer vil få mulighed for at sammenligne sine elever med et nationalt niveau«, sagde du og afviste, at sammenligningen med Pisa betød, at de danske nationale test skulle munde ud i ranglister.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

»Men vi skal i gang med en pædagogisk proces i Danmark ligesom den spændende pædagogiske proces i Pisa-samarbejdet«.

Kære Bertel Haarder, hvad er der sket siden 2005 og til i dag?

Hvorfor er det nu okay, at de nationale test bruges til at sammenligne skoler på tværs af landet?

Og så et lille tillægsspørgsmål: Hvornår stopper du retorikken med, at I ikke har noget imod, at børn lærer at læse? Hvem kan overhovedet have noget imod det?