Blog
0   18

Farvel og goddag

Abonner på nyt om Dansklærer i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Skolestarten venter lige om hjørnet og på min vej til et nyt skoleår har jeg mødt Susanne, der siger farvel til et helt dansklærerliv og går på pension. Det blev til et lille blogindlæg.

Skoleåret er gået på held og blevet aflløst af en lang sommerferie, og flere vemodige men samtidige berigende farveller, er det blevet til hen over sommeren. Kolleger kommer og går i disse år – dels af personlige, men også arbejdsrelaterede årsager. Jeg oplever, at flere og flere lærere omkring mig fortvivles af deres ”profession” – ja tidligere hed det gerning – og i denne rejse af overvejelser for og imod, når flere og flere til den konklusion, at lærergerningen, mødet mellem mennesker og det magiske i at opnå fornyet indsigt, bare ikke i en systemisk tænkende tid giver mening.

Jeg tænker, at et grundvilkår som dansklærer netop er perioder med fortvivlelse, frustration og søgen efter mening som et led i at blive klogere på sin egen praksis og udvælge det indhold og den form, som imødekommer elevernes ståsted og potentielle dannelsesrejse. Men fortvivlelsen må aldrig blive en afgrund af mål, portaler, vækst og tidspres.

Netop derfor var det så berigende, da jeg sagde farvel til Susanne. Susanne gik side og side med mig – og hvor jeg pakkede ud, klippede, kreerede nye forløb og lavede skema og kalender i hånden til min kommende klasse, ja da rejste Susanne gennem bøger, materialer, noter og minder fra sin tid som dansklærer. Susanne har været dansklærer i en menneskealder og da jeg spurgte hende, hvad hun bedst huskede fra sin dansklærertid, så var det Jørgen Frost der blev nævnt igen og igen.

Principper for god læseundervisning beror først og fremmest på lærerens mestring og styring af læseundervisningen. Ordene, mestring og styring, klinger så rart i mine ører, fordi de netop betoner betydningen af læreren i rummet og ikke mindst lærerens møde med eleverne. Fundamentet for, at vi alle lærer! Så med Susanne og Jørgen Frost i baghovedet drager jeg ud på nye eventyr – og forhåbentlig en erkendelsesrejse af, at den systemiske tænkning er kommet for at blive, men den kan aldrig fungere uden en dansklærer, der brænder, tænker nyt og anderledes og ser, at undervisning er et forfinet ord for det magiske, lærerige møde mellem mennesker.

Artiklen fortsætter under banneret


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
3.001 andre er allerede tilmeldt
Vind hotelophold i julekonkurrencen

Så er det blevet juletid, og folkeskolen.dk har i den anledning en julekalender, hvor du hver dag frem til juleaften kan finde dagens låge-opslag med en præmie på vores Facebookside. Du er også med i lodtrækningen om hovedpræmien, hvor du kan vinde et weekendophold for to på et af de lækre Sinaturhoteller. Tjek vores Facebookside hver dag i december for at være med!

Deltag i konkurrencen