Debat

Der er grøde i den danske folkeskole

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I ugen efter belejringen af Marienborg har der været god grund til eftertanke. Var det den rene »u-Løkke«, eller kan 360-graders-eftersynet også anskues positivt? For sjældent har folkeskolen fået så meget presseomtale, og sjældent har de »skolefjendske« fået så mange medietæsk, som tilfældet har været de sidste uger. Lad os udnytte det positivt.

Hvis man, som et gammelt ordsprog siger, lærer af sine fejl, så er et par prominente herrer blevet noget klogere på det sidste. Det skal vi følge op på.

Nok er partnerskabsaftaler og rejsehold ikke i top ti i vores sprogbrug, men ord er taknemmelige, og i bund og grund er der blot tale om gammel vin på nye flasker. Men heldigvis konkluderer statsministeren også: »Der er grøde i den danske folkeskole!«

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Så konklusionen er klar: I gør det godt ude på skolerne!

Det er og bliver ikke jeres ansvar, at ikke alle har opdaget det endnu.

Formidlingen af og kommunikationen om de mange positive og vidtrækkende tiltag, der er i gang rundt om på skolerne, er måske ikke helt god nok, og her må vi påtage os et ansvar. DLF må centralt og lokalt, i forbindelse med statsministerens resursemisbrug med det såkaldte rejsehold, sætte fokus på de mange positive pædagogiske tiltag, der er i gang i den danske folkeskole.

Skolen er også for de praktisk begavede

Test mig her og test mig der. De bringer os samlet set ikke videre. De lærde kan slås om de nationale tests virkninger, men skal vi have alle med - og det skal vi - så må skolen satse alsidigt. På trods af økonomisk trængte tider skal der tænkes alsidigt. Rigtig mange elever har deres primære læring gennem musiske og kreative alternativer til den »boglige« læring. Det skal vi respektere på skolerne, når der skal prioriteres med alt for få resurser. Flere tykke bøger får ikke alle børn og unge til at kaste sig over en uddannelse, der er bogligt anerkendt. Anerkend de unge og de kvalifikationer, de besidder, de har høj værdi for vores samfund.

Som lærere har vi brug for anerkendelse og prestige. Vi har brug for tilstrækkelig anerkendelse og opbakning fra arbejdsgivere, forældre og elever. Får vi den, fortsætter vi med at levere »varen«.

Tro på jer selv, stå ved jeres prioriteringer og handlinger og levér varen. Så vil danske folkeskoleelever stadig være værdsatte børn i en globaliseret verden.

Nyd nu en velfortjent vinterferie, slap af og sæt fokus på de positive oplevelser.