Debat

Note-tagning: Folkeskolelærere, kan I hjælpe mig?

Note-app: Jeg ønsker at udvikle en note/research-app til elever i grundskolen, men jeg kender ikke meget til elevernes og undervisningens rutiner, krav og problemstillinger i forbindelse hermed. Så jeg håber, I, folkeskolelærerne, kan hjælpe mig med at få svar på nogle af mine spørgsmål.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den app jeg tænker på at udvikle: Appen er tænkt som en almindelig internet-browser som er optimeret for note-tagning. Med et fingerstrøg over et stykke tekst markeres teksten og gemmes automatisk.

Teksten gemmes i et almindeligt tekst-dokument i skyen (i lighed med fx Google Docs) og sorteres efter fx tidspunkt, URL, sidenummer mv.. Her kan man redigere og tilføje tekst som i et almindeligt tekstprogram.

Skal man eksempelvis undersøge et emne, lad os sige Anden Verdenskrig, opretter man en søgning/et dokument (i lighed med Google Docs) og går i gang med at browse/surfe som normalt. Når man finder interessante passager stryger man fingeren henover det, og det er gemt. Ideen er at man ofte ikke selv har brug for at skrive noget, men blot gemme det læste. (Man har selvfølgelig også mulighed for at tilføje en selvskrevet note i samme ombæring hvis man ønsker det.)

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Det som appen gør bedre end andre produkter: Den gør det nemmere at tage noten (færre kliks). Har man en almindelig internetbrowser kan man få samme funktion som ovenfor beskrevet vha. et såkaldt add-on program. Der er imidlertid flere kliks, minimum 2, forbundet med at tage en note. Researcher/undersøger/studerer man meget bliver det til mange kliks. Antagelsen er så at jo nemmere og simplere det er at tage en note, jo flere tager man. Det vil jeg selvfølgelig undersøge nærmere, men netop det er så at sige salgsargumentet over for eleverne (s forældre).

Det jeg kunne tænke mig at finde ud af og spørge Jer om:

  1. Når jeg nævner grundskoleelever og noter, hvad er da det første der falder dig ind? (fx en problemstilling eller lignende)
  2. Hvor meget læser elever digitalt i forhold til fysiske bøger? Er det 50-50 eller 90-10, eller hvordan?
  3. Er der nogle typiske problemer/'issues med elevers note-tagning? Kan du give eksempler?
  4. Er der nogle særlige krav fra undervisningen og Jer lærere i forhold til elevernes note-tagning?-og evt. måden det skal gøres på?
  5. Hvordan tager eleverne typisk noter? I hånden, via screenshots, eller i Google Docs eksempelvis? Hvad er mest almindeligt?
  6. Er i stødt på nogle særlige digitale måder som eleverne tager noter på? Måske nogle apps?
  7. Hvor meget bruger elever henholdsvis bærbare computere og tablets? Er der særlige krav til dem fra Jeres/skolens side?
  8. Har du øvrige kommentare hører jeg dem meget gerne, tak.

Tak for din tid.

MVH

Anders Larsen, Datamatikerstuderende, Vejle