Blog
4   113

Læringsmål – proces og resultat

Abonner på nyt om Jan Thranes tegneblog i dit personlige nyhedsbrev.


”Det er resultatet, der tæller ”, siger man ofte, men i matematik er det mindst lige så vigtigt at fokusere på processen.

Jeg underkender bestemt ikke betydningen af, at undervisningen i matematik skal resultere i, at eleverne mestrer konkrete målbare regne-færdigheder (læringsmål). Selvfølgelig skal de det, men vejen dertil kan risikere at blive for snæver, hvis fokusset hele tiden er på ”det rigtige facit”.

En måde at øge talforståelsen på – og derved at mestre konkrete regnefærdigheder – er ved at stille åbne opgaver, hvor eleverne skal undersøge muligheder fremfor at fokusere på at skulle komme frem til ét bestemt resultat.

Artiklen fortsætter under banneret

Jeg har de seneste år undervist i indskolingen og har her erfaret, at det giver særdeles god mening med en narrativ tilgang. Selvdigtede historier – gerne med input fra eleverne – om MAT-kat, der er vild med mus og matematik. Historierne indeholder undervejs matematiske udfordringer, som MAT-kat og derved eleverne stilles overfor – fx hvor mange plus-stykker giver 10?

Eleverne tegnede MAT-kat og skrev ti-er vennerne ind omkring den. ”Skal man skrive både 3+7 og 7+3?” var der en, der spurgte. Og ja, det er min erfaring, at for mange af eleverne, hvoraf de fleste skal tælle på fingrene for at finde en ti-er ven, så er regnestykket forskelligt, hvorvidt de skal finde ti-er ven til 3 eller til 7. Så begge svar skal med. ”Så er der jo vildt mange!” udbrød flere ivrigt.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
7.088 andre er allerede tilmeldt