Anmeldelse

Skoleliv.dk

Skoleliv på prøve

Hvad kan et nyt digitalt nyhedsmedie om grundskolen tilbyde en helt almindelig folkeskolelærer i udkantsdanmark? Svaret er: En bred vifte af velskrevne nyheder og spændende debatindlæg, som jeg fremover har tænkt mig at følge fra lærerværelset.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det digitale nyhedsmedie ”Politiken Skoleliv” er et såkaldt nichemedie og skriver om folkeskoler, privat- og friskoler, med fokus på både de ”store linjer og de små nuancer”.  Ambitionen ”er at lave et medie til alle, der er aktivt involveret i at forme og udvikle grundskolen”, for eksempel skoleledelse, skolebestyrelse, kommunale embedsfolk, politikere, organisationer og så de lærere, der er interesseret i skolepolitik, ledelse og skolernes rammevilkår.

Fakta:

Titel: Skoleliv.dk

Pris: Se skoleliv.dk for forskellige abonementer

Forlag: Politiken

Sitet indeholder nyheder, debatindlæg og navne. Nogle nyheder kan læses af alle. De resterende nyheder kræver abonnement, hvilket kan tegnes af arbejdspladser, for eksempel skoler.

Jeg tegner mit 14-dages gratis prøveabonnement en solskinsdag midt i juni. Efter lidt problemer med at logge ind, er jeg på. Det er muligt at holde sig opdateret ved at tilmelde sig et nyhedsbrev, der udkommer dagligt på hverdage. Det benytter jeg mig straks af. De næste to uger er jeg daglig læser på sitet. I første uge læser jeg blandt andet historier om læreres syn på ledelsen, politikeres syn på klassestørrelser, vold mod lærere i Vejle og forældres incitament for at vælge privatskoler. I weekenden deltager jeg i Folkemødet og kan læse om, hvad jeg skal opleve her i relation til skolen og kan sideløbende følge dækningen af de forskellige skoledebatter. Den anden uge indledes for eksempel med historier om tid til skolereformen og manglende tid til eleven. I de følgende dage læser jeg også om debatten vedrørende Fælles Mål, skoledata, forskelle på friskole og folkeskoleelever, afløseren for skole-intra, mistrivsel blandt elever, muslimske friskoler, eksamen og uddannelsesparathed.

Jeg skimmer og nærlæser. Særlig opmærksomhed giver jeg blandt andet en historie fra min egen kommune. I dette tema sættes fokus på konsekvenserne ved distriktsskoler, her eksemplificeret via interviews med børne- og skoleudvalgsformænd i to kommuner på vej tilbage mod selvstændige skoler.  Jeg kan sagtens nikke genkendende til historiens pointer. I sitets debat er der indlæg af et bredt udsnit af repræsentanter fra de forskellige aktører i skolen, for eksempel forældrene, eleverne, lærerne og skolebestyrelserne.  Der opfordres til, at man deltager i debatten med indlæg.

Med næsten en måned på bagen, er ”Politiken Skoleliv” kommet godt fra start.  Brugervenligheden er stor, layoutet er enkelt og overskueligt, hvilket gør det nemt for mig at navigere ubesværet på sitet. Som helt almindelig lærer i folkeskolen har jeg følt mig godt opdateret via nyhederne, og nyhedsbrevet har været et godt værktøj i min udvælgelse af læsestof med relevans for mig. Nyhedshistorierne dækker indholdsmæssigt bredt, er velskrevne og sprogligt letforståelige i en meget passende længde. Faktabokse, med overskuelige forklaringer af centrale begreber og baggrund, støtter læseren, der ikke har det store forhåndskendskab til grundskolen. Debatindlæggene er interessante og kvalificerede. ’Navne’, hvor jeg blandt andet kan læse om den nye direktør for Børn, Skole og Arbejdsmarked i Frederikshavn, fanger ikke min interesse. I slutningen af juni, læser jeg her et spændende interview med en tidligere elev, om den, i hans øjne, akademiserede folkeskole: Et interview, der i min forståelsesramme burde placeres under ’Nyheder’. Men måske har jeg bare ikke forstået ’Navne’-konceptet?

Når man selv er fan af folkeskolen og gerne vil have fingeren på pulsen, er ”Politiken Skoleliv” et godt udgangspunkt, som jeg vil glæde mig til at følge udviklingen af.  ”Vi tror på, at vi sammen kan være med til at løfte skolen”, skriver chefredaktøren på sitets første skoledag. Som lærer i folkeskolen har jeg svært ved at være uenig, så hermed en opfordring herfra til, at læserne af sitet fremover også kan fordybe sig i flere af de gode historier fra grundskolen; Succeserne, som der heldigvis er så mange af. God vind fremover til ”Politiken Skoleliv”!

Powered by Labrador CMS