Blog
0   19

Lad os opfinde verden på ny

Abonner på nyt om Tyskbloggen i dit personlige nyhedsbrev.


- hvis vi kunne det? Vi sammenligner vores byer, skoler og hverdag. Hvordan ville den ideelle verden se ud? Hvad ville du ændre? Et sted mellem utopi, fantasi og den virkelige verden søger vi fælles veje til at forbedre og forskønne vores hverdag og livskvalitet.

Et tyskprojekt for elever 11-15 år, hvor Vardeegnes Gymnasieforberedende Efterskole med lærerne Ann-Kristin Henriksen og Anne Guérin har deltaget sammen klasser fra Slovenien, Tyrkiet og Frankrig

Den offentlige del af projektet kan ses her: twinspace.etwinning.net/24769/pages/page/167225

Artiklen fortsætter under banneret

Kreativitet i tyskundervisningen Projektet handler om at kommunikere på tysk i et kreativt samarbejdsprojekt mellem de fire skoler. Eleverne skal indsamle, sammenligne, dele og klassificere informationer og derefter fremstille deres drømmeby i kreative produkter samt dokumentere deres arbejdsproces.

Beskrivelsen af mål, arbejdsproces og forventede resultater kan ses af alle, der er registrerede på www.etwinning.net – den gratis samarbejdsplatform for skolepartnerskaber i eu. - ved at logge sig på og søge projektet: Lasst uns die Welt neu erfinden !

 

Anerkendelse

Jeg har set projektets materialesamling igennem, og jeg vil herunder beskrive de fem punkter, der vurderes i forhold til et kvalitetscertifikat.

Kvalitetscertifikatet er en konkret anerkendelse af læreres og skolers høje standard af deres eTwinning-aktiviteter. For eleverne betyder dette et løft af deres arbejde, og generelt for skolen giver certifikatet offentlige anerkendelse af skolens engagement, hvad angår kvalitet og åbenhed i europæisk samarbejde.

www.emu.dk/modul/det-nationale-kvalitetscertifikat

 

Inovation og kreativitet: Projektet inddrager på eksemplarisk vis kreative processer i et fælles sprogligt projekt – eleverne tegner, laver collager, fotograferer, laver film og bygger modeller. Men for at kunne gøre det er de nødt til at kommunikere på et fremmedsprog. Samtidig viser projektet, at et samarbejde kan lykkes på trods af forskellig alder og tidsforbrug.

Inddragelse af FFM: Da tysk er kommunikationssproget for både deling af oplysninger og respons på samme samt præsentation af opgaver, arbejdes der både skriftligt og mundtligt med udtryk og forståelse. Temaet var del af pensumopgivelsen.

Kommunikation og udveksling: Kommunikationen ligger både i at eleverne kommunikerer og giver respons men også i at lærerne følger og kommenterer og kommunikerer via en læreropslagstavle i det fælles lukkede twinspace. De deltagende lærere har valgt at lade de mere tydelige elevbillede-sider være lukkede for offentligheden. De kan kun ses på den lukkede del for deltagerne af projektet. Det viser, der er tænkt over ’god brug af internet’.

Samarbejde: Eleverne har ikke været samme alder, tiden til arbejdet har været forskellig. Kommunikationen har været asynkront, men alligevel vigtig for det videre arbejde for alle, og alle involverede har været meget ansvarlige for både proces og tidsplan. Så på trods af alder og tidsforbrug er projektet lykkedes særdeles fint.

Brug af teknologi: Alle har arbejdet i det fælles projektforum på twinspace. Her oprettet profil, uploadet tekst, billeder og video. Der er arbejder på undertemasider med survey og statistik, fotos, præsentationer og videoer og beskrivelser af vores by i integreret padlet (online opslagstavle). Præsentationen af elevernes drømmebyer er dokumenteret via video og fotos og en enkelt 3-D film. Der har været online afstemning om det endelige slutprodukt. Lærerne har foruden emails brugt projektlog samt en læreropslagstavle.

 

Lasst uns die Welt neu erfinden

Et meget fint tyskprojekt, der flot viser, hvordan man på fornem måde inddrager dele af 21. skills i tyskundervisningen uden egentlig at tænke videre over det. Hvor kreativitet og it bliver motiverende for tyskfaget og for muligheden for at kommunikationen kan lykkedes. Dette samspil af kreativitet, teknologi og tysk giver en høj tyskfaglig kvalitet.

Læs også: www.folkeskolen.dk/592409/hvorfor-skal-tysklaerere-bruge-etwinning-i-arbejdet-med-det-21-aarhundredes-kompetencer


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Tysk og fransknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for fagene. I samarbejde med Sproglærerforeningen, Tysklærerforeningen og Fransklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
2.621 andre er allerede tilmeldt
Vind et weekendophold

Like Folkeskolen på Facebook og deltag i lodtrækningen om et weekendophold for to på et af de skønne Sinatur-hoteller med alt betalt!