Blog
0   14

Hvor blev klassens time af?

Abonner på nyt om Lærerstuderende - Jeanet Christiansen i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Klassens time er blevet sparet væk på skoleskemaet til fordel for andre fag, som er mere vigtige. Men hvorfor negligere klassen time? Skal vi antage, at klassens time ”bare” har været en fritime med kagespisning og hyggeligt samvær, som sagtens kan undværes? Eller mister vi i virkeligheden noget af dannelsesprocessen?

Kagespisning og en sludder for en sladder?

Det er vist ingen hemmelighed, at klassens time ikke er en time, som er afsat til udelukkende fagligt indhold, og derfor hurtigt bliver betragtet som en betydningsløs time af regeringen, fordi skolens overordnede formål er at lære og blive fagligt dygtig. Men hvad så med fokus på elevernes trivsel?

På toppen af isbjerget har det måske nok været brugt til at få styr på praktiske ting, som ofte ender med at fylde meget sideløbende med lærerens planlægning af undervisningen.

Det har måske også været en hyggetime med kagespisning og et mentalt pusterum for både læreren og eleven.

Artiklen fortsætter under banneret

Men tænk nu hvis man bevæger sig dybere ned, og faktisk får øje på mulighederne for elevens dannelse i lige netop denne time?

 

Klassens time = elevernes dannelse?

Efter at have fået eleverne til at evaluere på min undervisning i en praktik var der en pige, som sagde til mig:

”Jeg savner klassens time. Der kunne man få styr på det sociale i klassen, eller læreren kunne løse det, hvis folk havde været uvenner. Jeg savner også at tale om verden, som f.eks. global opvarmning, krig eller flygtninge”.

Det er store ord fra en elev. Men det fik mig til at tænke over, at elever også har brug for at tale om og få forståelse for den verden, som omgiver dem, uden de skal tage fagligt stilling til alt hele tiden. Selvom begrundelsen for at fjerne klassens time er, at det kan implementeres i faglig fordybelse, bliver det dermed også gjort fagligt orienteret, hvilket netop strider imod kernemålet i klassens time.

Klassens time skal bruges til at danne eleverne til kompetente, empatiske mennesker, som kan blive motiveret i et fællesskab. Den skal bruges til at styrke elevernes trivsel og fællesskab. Eleverne er omgivet af de samme personer størstedelen af deres skolegang, og det er mere end blot et fagligt fællesskab.

Derfor er der brug for klassens time. 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Lærerstuderendenetværket er for alle lærerstuderende samt andre med interessere for læreruddannelsen. I samarbejde med Lærerstuderendes Landskreds.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
212 andre er allerede tilmeldt

Netværket Praktiklærere er for alle, der tager sig af de lærerstuderendes praktik på folkeskolerne, og andre med interessere for området. I samarbejde med Praktiklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
28 andre er allerede tilmeldt