Blog
1   5

Små fag med pondus

Abonner på nyt om Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.


Det er muligt, at kulturfagene til dagligt går under betegnelsen ”små fag”. Ikke desto mindre kan fagene lære eleverne fundamentale metoder, som de kan tage med sig på den anden side af udskolingen.

I artiklen ”Flere lærere underviser i eget fag” af Stine Grynberg kan man læse, at stadig flere lærere underviser i deres linjefag i historie og samfundsfag. Dette er en glædelig udvikling på flere punkter: For det første højner det naturligvis fagligheden i fagene. Eleverne sikres en undervisning med lærere, der ved, hvad de gør. Dermed kan lærerne også i forberede eleverne på de metoder, som skal bruges ved prøverne. Selv om disse metoder kan virke komplekse på en del elever, er der ingen tvivl om, at når de er indlært og sidder på rygraden, vil de kunne bringes i anvendelse og udbygges langt ind i elevernes videre uddannelsesforløb. At kunne arbejde problemorienteret og oparbejde kildekritisk kompetence er netop nogle af de centrale færdigheder, som eleverne vil få brug for på lang sigt. De vil, ideelt set, opleve, at metoderne i historie og samfundsfag rækker langt ud over fagene i sig selv.

For det andet er udviklingen med til at sikre en hvis professionel tilfredsstillelse hos den enkelte lærer, fordi man oplever at være kvalificeret til det arbejde, man præsenterer eleverne for. Så langt, så godt.

Artiklen fortsætter under banneret

 

Kan alle undervise de små i historie?

I samme artikel nævnes også det paradoks, at der på landsplan er mange faguddannede lærere i historie og samfundsfag, som ikke underviser i fagene ude på skolerne. Ca. 4100 samfundsfagslærere og 4600 historielærere. Dette problem understreger, at fagene stadig står svagt i forhold til fag som dansk, matematik og engelsk. De såkaldt store fag. Det er selv sagt et massivt spild af kompetencer og ressourcer. At kompetencedækningsgraden tilsyneladende er højest i udskolingen er positivt, fordi man her arbejder stødt frem mod prøverne og fintuner metoderne, men det giver omvendt et stædigt tilbagevende billede af, at alle kan undervise i historie i de små klasser, fordi det alligevel kun handler om hulemænd og mammutter. Måske lige vel fortegnet, men overdrivelse fremmer som bekendt forståelsen. Det bliver interessant at følge udviklingen i de kommende år. Forhåbentlig vil vi se, at de linjefaguddannede historielærere kommer mere i spil i indskolingen, så kompetencedækningsgraden udlignes.

Hermed skal der lyde en rigtig god sommerferie til alle jer derude.

 

 

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Historie- og samfundsfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for de to fag. I samarbejde med foreningen Falihos.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
6.553 andre er allerede tilmeldt