Debat

Tillykke - nu med linjefag i dansk

Jeg tog udfordringen - blev mere end udfordret, men gør det aldrig igen!

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Tillykke – nu med linjefag i dansk!

”Nu kommer fuglene igen og lyset vælter pluds`lig ind, det komme gennem alle sprækker, lyse nætter er tilbage”. Sådan lyder Alberte Windings sang Lyse Nætter og sådan mit liv  igen efter et hårdt år på linjefagsuddannelse i dansk, sideløbende med mit fuldtidsjob i Folkeskolen.

I starten var det jo kosmos – skolelederen kom og spurgte midt i min dramaundervisning ,om jeg havde  lyst til at tage denne efteruddannelse og hvem vil ikke gerne lære noget nyt!

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Hver anden mandag var der undervisning med masser af teori og inspiration til at bruge i den daglige undervisning, og de øvrige mandage arbejdede man i sine studiegrupper. Aftener og weekends læste man – i ledersprog kaldes det interessetimer!  Imens ventede mine elever spændt  hver tirsdag på , hvad jeg nu kom med af nye ideer og tiltag. De mødte en meget engageret lærer, boblende af al den nye inspiration, som hun fik fra sin efteruddannelse.

Så kom kaos! Efter nytår drejede alt på studiet kun om eksamen – både den skriftlige og mundtlige…….. Stemningen ændrede sig fuldstændigt og jo nærmere vi kom de to eksaminer, desto værre blev det.

For mange af os var det et sølvbryllup siden, vi sidst havde afsluttet vores lærereksamen. Nu skulle der pludseligt skrives akademisk, teorier skulle inddrages med de nyeste trend, der skulle afleveres i Wiseflow og opgaveformuleringen til den skriftlige eksamen tog udgangspunkt i noget, vi aldrig var blevet undervist i!

I tiden op til den skriftlige eksamen og den mellemliggende periode op til den mundtlige eksamen, sad stressen konstant i hele kroppen. Kroppen smertede fysisk, kiloene raslede af , der var søvnproblemer og man gik rundt i en tåge med hjernen på konstant overarbejde af alle de tanker, der væltede rundt. - Samtidig med at fuldtidsjobbet blev udført fra tirsdag-fredag, med undervisning fra kl. 8.-15! Der var 31 i klassen og jeg var også AMR.

14 dage efter var det tid til den mundtlig eksamen – havde dog efter hårde forhandlinger fået et par studiedage, andre på skolen havde fået flere… På kommunens andre skoler var der også stor forskel.

Selve eksaminationen på UCSJ Sjælland var en god oplevelse, når man ser igennem med, at der var netværksproblemer, -et væsentligt problem, når man  under eksaminationen skal jonglere rundt i en fagportal!

Men linjefaget kom i hus! Nu udfordret, rigere på danskfaget, fattigere på pengepungen (havde en lønnedgang på 1800 kr./brutto mdr.– mit timetal lå sidste skoleår på 900 timer – men det er en helt anden historie).

Med dette indlæg håber jeg, at man får en indsigt i, hvad det er man siger ja til: Det har store omkostninger både menneskeligt/økonomisk, men er ret givende fagligt. Aftener, weekends og ferier = studielæsning – ellers kan det ikke lade sig gøre, at gennemføre det. Denne måde at opgradere lærerstaben på, så man i 2020 underviser i sine linjefag, er vanvittig hård måde at gøre det på, og skal stadig forbedres.

Som det også lyder i Benny Holst Sang Om Merværdi:” Jeg står op om morgenen og går hen på mit job, jeg laver noget og jeg får min løn, men det jeg laver er meget mer` end det jeg får…

Jeg tog udfordringen – blev mere end udfordret, men gør det aldrig igen!

Skrevet af:

Jette Martinsen – Uddannet lærer fra Vordingborg Statsseminarium i 1993.