Lær at blive leder

Går du med en leder i maven, er det en rigtig god idé at tage en førlederuddannelse.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Går du med en leder i maven, er det en rigtig god idé at lære, hvad det vil sige at stå i spidsen for en skole eller afdeling ved at tage en førlederuddannelse.

Det mener Lise-Lotte Henriksen, leder på Østerild Skole i Thy.

Som optakt til at blive først souschef og siden skoleleder deltog hun i VIA University Colleges uddannelse »Fra lærer til«.

»Uddannelsen gav mig lyst til at være leder, og den har klædt mig på til at møde de centrale udfordringer i jobbet«, siger skolelederen. »Jeg har fået meget ud af det, ikke mindst hvad angår personaleledelse«.

Lise-Lotte Henriksen blev opfordret til at tage uddannelsen af sin daværende skoleleder, og selvom der har været meget forberedelse, og selvom der har skullet afsættes en del fredage og lørdage til internatundervisning, synes hun, at udbyttet fint står mål med indsatsen.

»Der skal tages seks eksamener og læses en masse ledelsesteori, men når forløbet er overstået, har du de grundlæggende ting omkring ledelse på plads, og du har fået knyttet nogle gode kontakter til andre kommende ledere. Begge dele er god ballast, når du skal tage de første skridt som leder«, siger Lise-Lotte Henriksen.

Thisted Kommune tog for mere end ti år siden initiativ til at uddanne lærere, der har lyst til at prøve ledervejen. Det har været en stor succes, og er nu blevet til det kursus, som Lise-Lotte Henriksen har deltaget i.

»De fleste, der tager uddannelsen, bliver siden skoleledere, og rigtig mange af dem finder deres lederjob i vores kommune«, siger konsulent i Thisted Kommunes folkeskoleafdeling, Ole Jørgensen.

Når den nordvestjyske kommune er glad for førlederuddannelsen, skyldes det flere omstændigheder. Den gør det lettere at finde de lærere, der egner sig til at blive ledere, de, der bliver ansat i et lederjob, er bedre klædt på, og uddannelsen gør det mere attraktivt at gå ledervejen med det resultat, at det er nemmere at rekruttere nye ledere.

»Vi befinder os langt fra lærerseminarier og de større uddannelsesbyer. Det kan være forklaringen på, at det i perioder har knebet med at skaffe ledere. Nu kommer tre fjerdedele fra vores egne skoler, og de har næsten alle taget førlederuddannelsen«, siger Ole Jørgensen.

Den uddannelse, som Lise-Lotte Henriksen har taget, strækker sig over tre år. I løbet af den periode gennemfører deltagerne en diplomuddannelse i ledelse, og de er samtidig i »ledelsespraktik« på egen skole. Skolelederen fungerer som mentor for den kommende leder, og vedkommende gennemfører forinden et mindre kursus i refleksiv ledelse som baggrund for at varetage mentorfunktionen.

Mange af de lærere, der er blevet optaget på »Fra lærer til leder«-uddannelsen, er blevet opfordret til det af deres leder, men der er intet i vejen for, at du selv tager initiativet og gør din leder opmærksom på, at du gerne vil vide mere om at gå ledervejen.